donderdag 21 april 2011

Vrolijk Pasen !!!

Het Paaskastje
Toen de kids laatst mijn woonkamer verbouwden moesten de beide vitrinekasten met mini's helemaal leeg. Alles staat er nog lang niet weer in, want ik maak het eerst allemaal schoon, en richt het eventueel opnieuw in, voor het terug mag in de kasten.

Papieren doosjes (gescand, uitgeprint en in elkaar gelijmd). Het rechtse is gevuld met parelmoer miniatuur eitjes (ja Caro: die heb ik van meeldraadjes afgeknipt!)

Vandaag heb ik het Paaskastje helemaal schoongemaakt en opnieuw ingericht. Dit was heel lang geleden mijn allereerste mini-project. De eierdopjes op de plank hierboven zijn gemaakt van luchtbuks-kogeltjes die plat gevijld zijn aan de onderkant, en dan geverfd. Het behang is een restant van wat we vroeger in Gieterveen in de gang hadden.

Vogeltjes die te vroeg zingen zijn voor de poes

Misschien had je hier al wel eens foto's van gezien, maar dat is dan al vele jaren geleden. In elk poppenhuis, kijkbak, kamertje dat ik maak is altijd wel ergens een poes te vinden. Vrijwel alles in deze bak heb ik zelf gemaakt. Het is gemaakt in een blankhouten bak van Ikea met een glasplaat ervoor, 31 x 21 x 8 cm.

Op haar Paasbest
Het meisje hierboven heeft vandaag een nieuwe jurk aan gekregen, gebreid van dun linnen garen. Dat patroontje heb ik al heel erg vaak gebreid. Aan de achterzijde sluit het met een echte knoop + knoopsgat: de knoop is 3 mm in doorsnede (best wel priegelen dus bij het aankleden).

Het prachtige servies maakte Maria Vleugels
Het servies is gemaakt van fimo-klei, en beschilderd door Maria Vleugels, als een ruiltje. Ik heb geen idee meer wat zij ervoor terugkreeg. Eigenlijk zijn het zelfs 2 serviezen: een eetservies en een theeservies, beschilderd met (paas)haasjes. Ook de gebakjes op de bordjes zijn van fimoklei gemaakt.


Achter in de hoek schemeren wat chocolade-eitjes (goud en rood). Ooit door dochter gemaakt van de verpakkingen van "echte" chocolade eitjes. 

Een close-up van de rechterkant hierboven, en eentje van de linkerkant staat hieronder:

Ook het kussen met het eiermandje erop, in de hoek, maakte ik zelf.


Je kunt nog best wel veel kwijt in zo'n kleine bak ;-)
De wit met groene jurk is gebreid van hetzelfde patroontje als de rode jurk, maar dan van DMC katoen. Beide meisjes hebben overigens ook een gebreid onderbroekje aan ;-)

Ook de sliert ansichtkaarten is zelfgemaakt: ze zijn natuurlijk ook allemaal beschreven van binnen

Het borduurwerk aan de achterwand
Aan de muur hangt mijn allereerste mini-borduurwerk. Op gewone fijne aftelstof, want van miniborduurstof wist ik toen nog niets. Geborduurd over 1 draadje stof met 1 draadje DMC borduurgaren. Het hele alfabet staat erop: het patroon komt van een Permin merklap-pakketje.

Terwijl ik druk aan het hobbyen was, was Ronja ook druk bezig. Ik moest wel lachen toen ik eindelijk keek waar ze mee bezig was:


Al haar speelgoed dat buiten lag, had ze naar binnen gesleept en toen op een hoopje pal naast mijn bureau neergelegd. Hoezo gebrek aan aandacht? lol 

Ook dit valt trouwens onder hobby: De stoffen voetbal-aap heb ik gemaakt voor zoonlief toen hij een baby was. Je had toen stof dat zo bedrukt was (ik heb ook talloze kabouters gemaakt). Het enige dat je zelf hoefde te doen was uitknippen, naaien en opvullen. We kwamen de aap laatst tegen tussen zoonlief zijn spullen, maar niemand wou hem, zelfs Logan niet :-(

Hoewel hij gemaakt is van dun katoen, en al zo'n 27 jaar oud, heeft ie nu al wekenlang Ronja's tandjes overleefd. Ze bijt erin, schudt hem heen en weer als prooi, sleept hem de tuin in en weer terug, maar nog istie niet stuk!

4 opmerkingen:

AnneRie. zei

Wat een leuk kastje. Ik doe de laatste tijd echt helemaal niets meer aan mini maar als ik dit zie heb ik toch weer zin om te beginnen :-)

Aragog zei

Ik heb er ook al een tijd niets meer aan gedaan, maar alles schoonmaken (dus alles gaat weer even door mijn handen) begint het wel weer te kriebelen :-)

Vandaag heb ik alle cactussen en vetplanten weer buiten gezet, en nu is het dressoir helemaal leeg... Daar wil ik zeer binnenkort Frasers Ridge op zetten en daar ook weer es mee verder.

Ook vond ik in Helmduin alles voor verlichting, hebben we toen es samen gekocht, weet je nog? Jij zou me daarmee helpen omdat ik geen flauw idee heb hoe dat aan te leggen. Hoewel ik het nu liever in Frasers Ridge heb dan in Helmduin :-)

AnneRie zei

Kom na mijn vakantie wel een keer langs om te helpen. Kunnen we meteen de buitenkant van Frasers Ridge aanpakken ;-)

Aragog zei

Goed idee :-D