donderdag 12 mei 2011

Opgesloten Visjes

Tussen de 2 palen op de voorgrond komt een deurtje
Schoonzoon heeft vandaag een hek om de vijver gemaakt. Zo kan er geen vis meer uit, en ook geen kleinkind meer in ;-)

Midden voor komt nog een deurtje, zodat ik toch van de zomer met mijn voeten in het water kan zitten, of eventueel als ik ergens bij moet, over de rand kan lopen binnen het hek. Of als het fonteintje weer eens bijgesteld moet worden, want die raakt weleens uit koers wegens overmatige algengroei.


Er wonen ook altijd kikkers in de vijver, maar de mazen van het hek zijn ruim genoeg om die erdoor te laten, denk ik. Lastiger wordt het als ik bij de waterplanten moet, zoals de pommels die al een keertje zijn omgewaaid. Ik heb ze nu met een paar touwtjes vastgebonden, maar hopen dat die nu blijft staan...


Het valt me reuze mee dat het hekwerk niet meer opvalt, en voor kruipende (en nu en dan al een paar stapjes los lopende) kleinzoon is het zo wel een heel stuk veiliger! Terwijl de kids in mijn tuin bezig waren, paste ik op Logan bij hun thuis. Watervlug is ie nu en overal aan zitten. Zo vond ik hem in de keuken terwijl ie daar in de afvalbak keek, vindt ie het buiten leuk om de trappers van de fietsen rond te draaien, met gevaar dat er een fiets op hem valt, enz.

Bredere plantenborder, nu met een rand erlangs
Ondertussen heeft dochter de rand langs de border vandaag af gekregen. Die is een stuk breder geworden, leuk! Het was altijd gewoon maar een strook grond naast de tegels, zodat ik telkens de grond terug vegen moest. Nu staat er een rechtopstaande rand tegels langs, kaarsrecht nog wel (:-P), naast wat straks grasveld wordt. Ik kan die strook grond nu zelf netjes gaan maken, en er wat meer plantjes in zetten. De eersten zijn er al: ik heb alvast flink wat zonnebloemen opgekweekt in een klein vensterbank-kasje in de keuken :-D


Ondertussen hebben kleinzoon en ik ons ook niet verveeld vandaag. Oma had bellenblaas mee, en hij vond het prachtig om de belletjes na te kijken. Hij probeerde ze nieteens te pakken maar hij keek ze steeds met open mondje achterna. En als oma stopte wees ie op het kokertje in mijn hand en zei: bal bal.

Naast brabbelen en jodelen (een heel apart geluid dat ie maakt), kan ie al aardig wat woordjes zeggen, heel duidelijk ook, maar allemaal met een A: Papa, mama, hap, bal, hart, bam (als iets op de grond valt), aap (alles wat knuffelbeest is). Hij verstaat wel al veel meer woorden, want als je vraagt om te gaan liggen dan doet ie dat gelijk. Ik zei vanmiddag: breng oma maar een boekje, dan gaan we samen boekje lezen, en hij kroop direct naar zijn boekjes toe. Hij zegt heel soms ook "emme" wat volgens mij een poging is om oma te zeggen :-D

Tussen 2 en half 3 moest ie naar bed. Toen ie even na half 2 een erg vieze luier had nam ik hem mee naar boven om hem te verschonen. En dan weer mee naar beneden, want het was tenslotte nog geen tijd voor zijn middagslaapje... Ik moest hem helemaal uitkleden, omdat z'n rompertje ook vies was. Toen maar op zoek naar een schone romper, maar daarvoor zette ik hem even in zijn schone luier in z'n bedje. Zo kan hij niet vallen, en kan ik rustig in de kast zoeken. Toen ik me weer omdraaide, met de schone romper in m'n hand, zat meneertje midden in zijn bedje met zijn speen in zijn mond (die heeft ie alleen in als ie slaapt) en met doekje in vast in zijn handje geklemd: doekje slaapt ie al mee sinds zijn geboorte.

Alsof ie zichzelf al helemaal klaar had gemaakt om te gaan slapen! Zo schattig... Ik heb hem toen toch maar in zijn slaapzak gestopt, en hoewel nogal vroeg, sliep ie ook gelijk. Had oma mooi even de kans om de afwas te doen die op het aanrecht stond. Van het middageten, maar ook alvast van het avondeten, want voor ik kwam had dochter een ovenschotel gemaakt, die net klaar was toen zij weer thuiskwamen van mijn tuin.

Char denkt dat ze nog 2 dagen nodig heeft voor mijn tuin: er moet in ieder geval flink wat bemeste tuinaarde op, want wat er onder de tegels vandaan kwam is grijs stuifzand (een groot deel ervan ligt inmiddels overal in mijn zitkamer). Dat ziet er echt niet uit als een gezonde en voedzame bodem voor een mals en sappig groen gazonnetje. En daarna nog gras zaaien, en schoonzoon het deurtje in het hek maken.

Geen opmerkingen: