zondag 19 juni 2011

Uitlaat

Dochterlief houdt niet zo van lange autoritten, en vooral niet nu Logan erbij is. Die valt helaas niet in slaap, maar gaat zich natuurlijk na een tijdje wel vervelen. Toen we de vakantie planden zei ze enigszins hoopvol: als je auto dan stuk is dan kunnen we niet weg...

En jawel, vorige week maakte ie ineens een blikkerig geluid, vooral bij optrekken, remmen en stationair draaien. Dochterlief hoorde dat natuurlijk ook, en toen ze uitstapte lag ze gelijk op haar knieën eronder te kijken. Daar was voor haar weinig te zien, maar ik had al een idee wat het zijn kon.

Een paar jaar geleden had ik eenzelfde geluid, en toen zat er een klein gaatje in de uitlaat. Dat is toen gelast en het was weer over. Ik wilde natuurlijk wel zeker weten dat de auto in orde is als we er mee op vakantie gaan, dus op zoek naar een monteur.

Van een buurman kreeg ik telefoonnummer en adres van een zekere Harry, waar ik gisterochtend om 10 uur kon komen. In Emmerhout, maar volgens de buurman lopend vlakbij. Met de auto rij je enorm om om in de wijk hiernaast te komen. Auto neergezet, en Harry wees hoe ik het snelste weer lopend thuis kwam. Dat viel heel erg tegen, maar waarschijnlijk ben ik flink omgelopen, mij kennende :-(

Toen 2 uur later een sms kwam dat ie klaar was heb ik de buurvrouw gevraagd me er heen te rijden. Lopend zou ik het echt niet weer terug kunnen vinden. De uitlaat (nog de originele dus al 10 jaar oud!) zag er perfect uit, zelfs geen roest, ongelofelijk hoe goed die nog is.

Het geluid kwam van een hitteplaat (of zoiets) die los was getrild, dat komt gewoon door het rijden. Idem een beugel waar de uitlaat mee vast zit. Hij had de zaak weer goed bevestigd, en verder alles even nagekeken. Autootje helemaal goedgekeurd, nix mee aan de hand :-D

Kosten 20 euro. Iets minder, maar dan geef je een briefje van 20 en zegt hij natuurlijk: oh sorry, ik heb geen wisselgeld, lol. Bij een garage was ik veel meer kwijt geweest ;-)

Morgenochtend wordt ie helemaal volgetankt en volgeladen en kan eindelijk onze vakantie beginnen!

Geen opmerkingen: