dinsdag 12 juli 2011

Woonkostentoeslag deel 2

In april logde ik dat ik dat aangevraagd had, gisteren werd ik erover gebeld, het is nu in behandeling. Op het formulier stond dat het binnen 8 weken behandeld zou zijn, de aanvraag is inmiddels 14 weken geleden...

Ik moest telefonisch nog wat gegevens doorgeven, o.a. wat ik aan opstalverzekering betaal per jaar. Hij ging alle informatie dan invoeren in de computer zei hij, en dan kwam daar automatisch het bedrag uit waar ik recht op heb... En volgens mijn klantmanager zou dat gelden met terugwerkende kracht vanaf dat ik bijstand aanvroeg, september 2008.

Ook vroeg hij of ik maandelijks geen hypotheekrente-aftrek krijg van de belasting? Nee, dat krijg je alleen als die hypotheekrente ergens van af kan worden getrokken, dus je moet eerst belasting betalen om er iets van af te kunnen trekken. En omdat mijn uitkering betaald wordt van een 2e hypotheek die de gemeente op mijn huis heeft, wordt daar geen belasting over berekend. Met mijn werk verdien ik de meeste maanden te weinig om belasting te moeten betalen. Ik val gewoon om allerlei redenen steeds net tussen wal en schip in :-(

Een uurtje later weer telefoon: Hij had een bedrag maar wilde dat nog even met iemand bespreken, ik zou daarover teruggebeld worden. Daar wacht ik nu nog steeds op. Ook zei hij toen dat dit geen permanente regeling is, maar dat er voorwaarden aan verbonden zijn. Namelijk: ik moet zelf er actief mee aan de slag om dit zo snel mogelijk niet meer nodig te hebben, dus een goedbetaalde baan vinden, of anders verhuizen naar een goedkope huurwoning, binnen een jaar...

Die voorwaarde had mijn klantmanager niet genoemd. Natuurlijk wil ik hier absoluut niet vandaan, ik ben heel blij met m'n huisje, en met de buren, en met de omgeving hier. Waar de gemeente al een extra hypotheek op heeft om mijn bijstand uit te betalen. Een deel van m'n eigen geld dat in m'n huis zit mag ik zelf houden, het bedrag dat een alleenstaande met uitkering zelf hebben mag. Verkoop ik dan stopt de bijstand tot dat geld ook op is, en dan heb ik niets meer als pensioenvoorziening voor later :-(

Ik legde uit dat ik voorlopig geen andere baan kan zoeken (die er toch niet is), omdat ik het komende schooljaar een opleiding ga volgen via het UWV. En dat ik daarna misschien wel beter betaald werk kan vinden, en uit de uitkering kom, en dan mijn huis voor niets kwijt zou zijn. Laat staan dat je hier binnen een jaar een huurwoning kunt vinden, want de gemiddelde wachttijd is 4 jaar.

Ook dat ging hij overleggen. Sinds gistermiddag verzet ik geen stap meer zonder mijn mobieltje bij me, maar ik wacht nog steeds op zijn volgende telefoontje...

1 opmerking:

Aragog zei

En ik wacht nog steeds... lol