maandag 26 september 2011

Mijn Eerste Schooldag

Voormalige bibliotheek aan de Sterrenkamp

De school zit in de voormalige bibliotheek van Emmen, samen met Uitzendbureau Start. Het gebouw is 2x zo groot als op de foto, want een groot deel bevindt zich half onder de grond! Het zit tussen de Rabobank en het oude Postkantoor in. Er zijn 7 leslokalen, waaronder een paar die vol staan met splinternieuwe computers met lekker grote tft monitors. Plus een ruime kantine met een kantinedame waar je soep, koffie, thee, enz kunt krijgen.

De ochtend begon met een toespraakje van de directeur, en daarna volgden de eerste 2 lesuren: Rekenvaardigheid, daaronder valt o.a. ook Calculatie. We begonnen met... de tafels van 1 t/m 12, en sommen als 7 + 5 = ?. Al snel werd het moeilijker: 2 grote getallen optellen, en daarna zelfs met een komma erin, lol. Na de Lagere School heb ik van dat alles nog 2x een opfriscursus gedaan: toen ik eerst zoon en 4 jaar later dochter met hun huiswerk moest helpen. Maar verderop in het boek wordt het al snel veel moeilijker ;-)

Boeken werden tijdens de lessen uitgereikt, en ook kregen we een linnen tasje met daarin een schrijfblok, een pen en een heel schattig mini USB-stickje, met vele gigabites ruimte en met alle oefenbestanden er al op. Zo kun je dan thuis verder gaan waar je in de les bent gebleven, en werk je zowel thuis als op school met hetzelfde bestand.

Wegens niet gewend aan zo vroeg opstaan (7 uur!) had ik vlak voor de pauze even een dip. De soep in de kantine hielp goed, evenals het broodje dat ik van thuis had meegenomen :-)

De volgende 2 lesuren: PC gebruik. Daar leren we eerst alles (maar dan ook echt alles) van MS Word 2007. Dat gaat een week of 10 duren, met 2x 2 lesuren per week. De duur ligt eraan hoe snel de klas ermee klaar is, want zodra iedereen er aan toe is volgt het examen. En daarna alles en alles van Excel, waarna na dat examen PowerPoint volgt. Outlook wordt behandeld tijdens de lessen Praktijkvaardigheden.

Na de lunch nog 2 lesuren typen, pfff... Ben er weinig mee opgeschoten deze zomer vrees ik. Lastig om weer met 10 vingers blind te moeten tikken terwijl ik supersnel al zo'n 35 jaar op m'n eigen manier tik. Maar het zal wel moeten. Daarvoor kun je examen doen zodra er minstens 3 mensen klaar voor zijn, en dan vervallen op maandag de laatste 2 uren. Nu toch maar even doorzetten dus!


Ik heb best veel klasgenoten, want sommige lessen volg je met mensen die verder een andere opleiding doen. Het zijn wel kleine groepjes, meest 5 tot 7 personen. Eentje die leert voor juridisch secretaresse heeft veel dezelfde lessen als ik (alleen waar ik boekhouden heb heeft zij wetskennis enz.) en zij woont een straat verderop, we zijn samen terug naar huis gefietst. Alle leerlingen die ik vandaag heb gezien waren vrouwen, zowel jong (met peuterkindjes) als wat ouder, hoewel ik volgens mij vandaag wel overal de oudste was (in ieder geval was ik de enige oma).

Morgen mag ik weer, dan van 9 tot kwart over 12: eerst 2 lesuren Praktijkvaardigheden, waaronder dus o.a. Outlook valt en verder heb ik geen idee. En daarna 2 lesuren Workshop Communicatie, waar zaken onder vallen als jezelf presenteren enz.

En na school naar het Gemeentehuis om mijn nieuwe ID kaart en Rijbewijs op te halen, en dan direct door naar de bank voor mijn nieuwe betaalpassen. Want ook met de inbraak ben ik nog steeds bezig, maar school leidt me wel lekker af van al die stress :-)

1 opmerking:

AnneRie zei

Lijkt me heel leuk, al die vaardigheden ;-)
Volgens mij heb je die workshop communicatie niet echt nodig, zoals trouwens wel meer zaken uit je lespakket ;-) Maar ja, als je er een diploma voor krijgt wordt in elk geval bevestigd wat je allemaal al weet :-)