zaterdag 8 oktober 2011

Nieuwsblad v/h Noorden 1888 tot 1995

De Koninklijke Bibliotheek heeft de webdienst Historische Kranten uitgebreid met 500.000 pagina's naar een totaal van twee miljoen. De aanvulling betreft onder andere het Nieuwsblad van het Noorden, dat nu aanwezig is van 1888 tot 1995.

Leuk speelgoed: De voorpagina bestaat uit een simpel zoekvenstertje. Ik tikte bv in Nube Eenrum, of Kuizenga Eenrum en kreeg heel veel hits. O.a. veel familieberichten, advertenties, sportuitslagen enz. enz. Maar ook namen van bewoners van huizen (met adres) die onbewoonbaar verklaard werden. Heel gevarieerd dus, ik kreeg gewoonweg alles wat er ooit met die naam + woonplaats in de krant heeft gestaan tussen 1888 en 1995!

In het zoekvenster kun je van alles invullen, je hoeft geen bepaalde krant te selecteren. Vul een naam in, en/of een woonplaats, of een beroep of wat je maar wilt, en je krijgt links te zien naar alle krantenpagina's waar dat woord in voorkomt. Je zoekwoord is dan blauw gemarkeerd, je ziet het dus in één oogopslag. Ernaast staan in de linkermarge allerlei handige hulpjes, zoals een heel simpele zoomfunctie zodat je de tekst zo groot kunt maken als je zelf wilt, dmv van een schuifbalkje.

Zodra ik eens wat meer tijd heb ga ik er een dagje serieus mee bezig, met mijn genealogie-programma ernaast :-D



Voor wie niet geïnteresseerd is in het Noorden: andere landelijke en regionale kranten staan er ook op hoor ;-)

2 opmerkingen:

Gelkinghe Groninganus zei

"ik kreeg gewoonweg alles wat er ooit met die naam + woonplaats in de krant heeft gestaan"

Helaas, dat is niet zo. Een aantal jaargangen NvhN ontbreekt bijvoorbeeld nog in die serie (bv 1955 en 1956). Ik heb de KB hierover geschreven, maar kreeg een nietszeggend standaardmailtje terug, zodat te ezen valt dat deze toestand nog wel even voortduurt.

Ook is de ocr niet bepaald vlekkeloos. Even doorzoeken op verwante zoektermen binnen een beperkt sample wil nog wel eens lonen.

De beste zoekmethode is overigens per krant, in de geavanceerde modus. Krant selecteren, en eventueel de soort berichten, en dan de zoekresultaten in chronologische volgorde zetten (met de link rechtsboven de zoekresultaten).

Henk zei

Toch bedankt Aragog ! 'k Ga er even rondneuzen voor wat jeugdsentiment.