vrijdag 17 augustus 2012

Kwamkwammer

Men neme...
Oftewel, ouderwetse komkommer. Ik maak het vaak, maar alleen als het buiten echt heel warm is, zalig!

Het oranje draaimolentje heb ik al zo'n 35 jaar, toen maakten ze nog dingen die niet stuk te krijgen zijn! Het heeft 3 hulpstukken: plakjes, grove rasp en fijne rasp. Voor de komkommer nemen we het plakjes-hulpstuk, waar je superdunne plakjes mee schaaft. De komkommer goed wassen (schillen is zonde), en in stukken snijden. Eén voor één zo'n stuk in het molentje doen en in plakjes draaien boven een ronde Tupperware bak. Die heeft ongeveer dezelfde leeftijd als mijn molentje. Minuutje werk ;-)

Fris + pittig :-)
Dan flink azijn eroverheen, en 1 tot 2 eetlepels suiker, naar smaak. Deksel dicht en flink schudden. In de koelkast koud laten worden. Blijft in de koelkast bewaard zeker een hele week goed. Heel fris, maar tegelijk is de smaak ook erg pittig, bijna scherp! Het zweet breekt je er van uit als je een flinke hap neemt, en dat moet ook, als het heel warm is!

Met dit weer staat er altijd wel een bak in de koelkast
Ik vind het heel lekker op een broodje kaas, maar het kan ook als rauwkost bij alle soorten gerechten, bv pasta, en natuurlijk bij het barbecueën. Of door sla:

Eten voor een hittegolf!
IJsbergsla, tomaat, gekookt ei, radijsjes, eventueel wat fijngesneden rauwe ui en/of paprika, een flinke schep kwamkwammer erdoor (dat is dan gelijk de dressing!), en dan nog iets van vis (zalm, blikje tonijn), (feta-) kaas mag ook, gewoon erdoor gooien wat voor lekkers je maar in huis hebt. Oh ja: een beetje zout en peper erover heen is ook lekker.

Dit maak ik vaak als ik wegens de warmte helemaal geen trek heb in eten. Elke hap smaakt anders, en je krijgt je vitamientjes, eiwitten, en tegelijk ook nog aardig wat vocht binnen :-D

PS: Charlotte, mag ik jouw gezonde salade recept ook? Met een foto eventueel?

Geen opmerkingen: