dinsdag 4 september 2012

Prunus Foetsianus


Bloeiende Prunus voorjaar 2005
Toen ik hier kwam wonen in 2003 stond er een leuke kleine Prunus (kersenboom) naast de garage. Die bloeit mooi roze in het vroege voorjaar, leuk! Het was ook maar een klein boompje, vergeleken met de (zie op de achtergrond) grote oude esdoorn en eik in de achtertuin... 

Prunus 2012: de stam duwt de tegels omhoog zodat de garageklep amper nog open kan, en ook begint ie nu tegen de schutting aan te duwen :-(
Inmiddels is het een hele grote prunus geworden, die al wel 2x zo hoog is als mijn huis! Nooit gedacht dat ie zo snel groeien zou. Hij bloeit wel heel mooi, maar ook heel erg kort, vaak (wegens regen en wind) maar een paar dagen. Daarna komen er kersen aan, die er in de zomer af vallen. Dat loopt nogal in als je ze onder je schoenen krijgt.

Elke zomer bellen er wel wat kinderen aan: Mevrouw, zijn die kersen eetbaar? Ik heb geen idee, want ik heb het ding niet geplant. De wepsen vragen niet, die komen er gewoon in groten getale van snoepen :-(


Eén heel grote tak down, more to go!
Een tijd geleden heb ik hem op Marktplaats gezet, als: haardhout, gratis af te halen (wel zelf omhakken). Daarop kwamen veel reacties: nogal wat houthakkers wilden hem graag voor me weghalen, voor gemiddeld zo'n 200 euro. Het hout zou ik dan kunnen verkopen, waardoor ik dat geld er in no-time weer uit zou hebben...
Ik ben de laatste tijd bezig takken eraf te halen waar ik bij kan: met mijn rozensnoeischaartje en een stang  met snijbek en touw: bek om tak, aan touw trekken... maar dat werkt alleen voor de kleinere takken
Ik heb de advertentie weer geplaatst, nu met vet gedrukt en onderstreept dat gratis = gratis: dat ik er geen cent voor betalen kan, maar dat ze alle hout wat ze zelf kunnen gebruiken, dan gratis mee mogen nemen. Daar kwamen 2 serieuze reacties op:

De aardige meneer wil hem wel weghalen nadat alle blad er af is. Maar dan heb ik ook al alle blad van de eik en de esdoorn weg te werken, wat me met 2-wekelijks de groene kliko vol ieder jaar pas lukt tegen eind februari.

De zeurmeneer wil hem wel direct weg komen halen, maar die wil eerst weten hoe hoog ie precies is ??? Ook kunnen beide meneren alleen op zaterdag, en mijn zaterdagen zijn alweer voor weken bezet...

Prunus wordt steeds kleiner
Dochter zei dat zij er wel mee wou helpen, zelfs meen ik dat ze wel een elektrische (ketting)zaag of zoiets hebben, tot ze gisteren nog eens goed keek, en hem toch wel erg groot vond. Vanmiddag had ik het er met Denise over, en die zag wel mogelijkheden...

De kleinste van de 3 "stammen" is er af!
Wat later hoorde ik iets buiten, en toen ik ging kijken was Denise druk bezig de kleinste van de 3 "stammen" met een handzaag eraf te zagen! Ze was zo boos dat haar auto nu nog niet klaar was, dat ze zich maar kwam uitleven op mijn Prunus, lol. 

Nu knippen en zagen tot ik weer bij de schuur kan, en bij mijn fiets...
Deze "stam" is de dunste, en de gemakkelijkste. Hij kon niet anders vallen dan opzij tegen de muur van m'n huis aan. We hebben hem languit op de tegels van de voortuin gesleept. Nu maak ik hem in stukjes. Alles wat knipbaar is knip ik de komende dagen in stukjes met m'n snoeischaartje, en gaat de kliko in, en als de mijne vol is: in die van andere oma. 

De dikke stukken geschikt voor de open haard kan ik verkopen, of aan zoonlief kado doen. De dunnere takken willen zowel Denise als andere oma wel graag wat van hebben voor hun vuurkorven.

Dit is wel heel erg inbreker-proof natuurlijk :-)
En als ik dit geval heb weggewerkt komt Denise weer langs, en zaagt ze een volgende grote tak voor me af. Net zo lang tot er niets van de Prunus meer over is ;-)

groene kliko vol met prunus, en mijn snoeischaartje... voor ie helemaal weg is kan ik nog heel wat kliko's vullen!
Ik heb nu nog plenty ruimte, net als andere oma. Elke 2 weken kan ik weer flink wat kwijt. Als straks de blaadjes gaan vallen hebben we daar onze kliko's voor maanden wel weer vol aan. Wat weg is, is alvast weg :-)

Er komt al weer wat ruimte :-)
Char... misschien toch handig om iets elektrisch te lenen, ik begreep dat jullie dat hebben? Denise kon zich wel even goed afreageren wegens haar auto zo met een handzaagje, maar of ze ook de dikkere stukken er zo gemakkelijk af krijgt... :O

PS: wie graag wat kersenhout (dat brandt heel mooi) wil voor de open haard: gratis af te halen dus! Wel zelf een zaag mee nemen ;-)

Geen opmerkingen: