zondag 21 oktober 2012

Het is Herfst!


Officieel begint de herfst natuurlijk op 21 september, maar in mijn tuin begint ie altijd op één nogal willekeurige dag in oktober, zomaar ineens, en altijd rond zoonlief z'n verjaardag (24 oktober).


Dit jaar dus op 21 oktober! Het kan een paar dagen schelen, maar nooit meer dan een paar daagjes, rond de 24e. 

Vrijdag maaide ik mijn gras voor de laatste keer dit jaar. Op het grasveldje lag toen nog geen enkel blaadje, en ook op de tegels lag er slechts hier en daar een enkel herfstblad. En dan zomaar opeens op een ochtend als ik de gordijnen open doe liggen er veel, het ligt bezaaid, en mijn hele tuintje is ineens weer goudgeel :-D


Gisteren heb ik alle hout (tuinbankje, houten rek, tuintafeltje, aardappelkistjes, enz.) weer in de garage gezet. Morgen nog even boven de ramen lappen aan de binnenkant, en dan kunnen daar alle cactussen en vetplanten weer staan en hangen, tot het voorjaar. Mooi voor de eerste echte vorst aan :-)


Sommige jaren ligt er op die speciale ochtend veel meer dan nu, dat ligt er aan hoe hard het waait. Maar ondanks bijna windstil nu: Gisteren lag er alleen nog maar hier-en-daar een enkel afgevallen blad, en vanochtend lag de hele tuin er ineens weer vol mee. De herfst is nu dus ook begonnen in mijn achtertuin :-D

1 opmerking:

Aragog zei

Correctie: op zondag 4 november heb ik mijn grasveldje nogmaals gemaaid, nadat ik er eerst heel veel blaadjes van af had gebladharkt.