vrijdag 21 december 2012

Kniepertjes 2012

In Drenthe bak je aan het eind van het jaar een flinke vracht kniepertjes. Die hoor je in huis te hebben tot zowat eind januari: iedereen die langs komt om Gelukkig Nieuwjaar te wensen hoor je kniepertjes voor te zetten, en dat nieuwjaarswensen kan hier gemakkelijk tot het einde van januari doorgaan. Zaak is om er dus vooral heel erg veel te bakken!

Voor de niet-Drenten: kniepertjes zijn eigenlijk wat jullie Vegters rolletjes noemen, maar dan plat. In Drenthe maken we er ook wel rolletjes van (alleen wij doen dat zelf niet). Traditioneel maakt men hier zowel de platte koekjes als de rolletjes. Een rolletje maken: Het gloeiendhete nog slappe koekje wordt direct uit het ijzer razendsnel om een houten takje gewikkeld. Als het is afgekoeld is het hard geworden, en schuif je het van het takje af.

Vroeger rolde ik samen met de kinderen de balletjes van het deeg, terwijl ex bakte. Nu heeft dochter mijn ijzer "geërfd" en ga ik ieder jaareinde naar haar toe om samen kniepertjes te maken. Vandaag mocht kleinzoon ook voor het eerst "echt" meehelpen. Heel gezellig, en heel erg lekker :-)

Men legge 1 deegballetje (formaat grote knikker) op het kniepertjesijzer. Vroeger hield je een "echt" ijzer in het open vuur, maar wij gebruiken al decennia lang dit electrische ijzer :-)

10-15 seconden dichtknijpen 

En dan leg je het gloeiend hete nog helemaal slappe koekje op alufolie om even af te koelen

Het deeg, reeds gedraaide balletjes, en het allereerste kniepertje van dit jaar, om te proeven :-D

Logan helpt flink mee: hij draait rupsjes! Maar oh wonder, ook zijn rupsjes worden gewoon ronde koekjes ;-)
 
Ook keurt hij het deeg en de kniepertjes

Kniepen (knijpen dus)

Mama bakt en ondertussen wordt het flink mistig in de open keuken en de woonkamer

Weer eentje klaar!

Het deeg is ook heel erg lekker!

Logans uitvinding: stukjes gebakken kniepertje beleggen met deeg is het aller aller lekkerst :-D
Foto: En het resultaat :)
Een deel van de opbrengst :-)
Ik heb een zakje meegekregen, er ligt een zakje klaar voor "andere oma", en ik heb een zakje mee voor tante Siet. Alleen nog even zien wanneer ik dat kan brengen, want morgen val ik plotseling een dagje in bij de pomp: leuk, zomaar even een dagje weer terug op mijn oude stek :-)

Mijn recept, dat echt het allerbeste is:  

1 pond bloem
2 ons basterdsuiker
half pond kristalsuiker
half pond roomboter (1 pakje)
2 zakjes vanille suiker
3 eieren
 
even in koelkast ong 15 min
balletjes maken
 
knieperen op halve stand ong 10 sec

Waarom dit recept het beste is: met roomboter worden ze veel lekkerder dan met margarine zoals ik zo veel lees. En met deze combinatie van kristalsuiker en basterdsuiker worden ze precies goed: lekker knapperig. Met alleen kristalsuiker worden ze keihard en brokkelig, en met alleen basterdsuiker te slap. Dan lees ik van mensen die een pak Koopmans mix gebruiken: niet doen! Gewone bloem of tarwebloem geeft echt het beste resultaat.

Volgende klus: spekkedikkens bakken, dus wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

Gelkinghe zei

Nou, 't woater löp mij in de mond.

Aragog zei

Ken jij ze wel, Gelkinghe? Het is volgens mij echt Drents, niet Grunnens...

Anoniem zei

Bedankt voor het recept, ik was 't kwijt!
Je ziet er veel op internet maar dit is degeen die ik zocht. Van mijn van oorsprong Drentse oma heb ik een heel oud knijpertjes(zo noemde zij ze)-ijzer, eentje met 2 lange handvatten die je nog op gas moet houden. Mooi klusje voor morgen, voor als ik klaar ben met oliebollen bakken.