vrijdag 25 januari 2013

Echt ziek :-(

Na de griep die ik met kerst kreeg serieus te hebben genomen, dus de tijd genomen om goed uit te zieken, liep ik vorige week toen ik begon in mijn nieuwe baan nog wel wat te hoesten. Nasleep van de griep, meende ik. Geen moeite met 7 km heen- en weer terug fietsen in de vrieskou, alleen wat kuchen zo nu en dan...

Vrijdag werd ik wel wakker met rugpijn, vast een koutje op de spieren. Zaterdagochtend was daar keelpijn bij gekomen, en de rest van het weekend werd ik weer steeds gammeler. Vooral hoesten, hoesten en hoesten. 

's Nachts af en toe tot ik het gevoel had dat ik er in bleef, best eng. Ik sliep met de voordeur niet op de knip, en mobieltje naast me, voor geval ik echt dringend hulp nodig zou hebben. En helaas, me na pas 1 week werken, al ziek moeten melden :-(

Griep weer terug, of een nieuw virus te pakken? Geen van beide, blijkt nu. Vanochtend ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan. De nieuwe die de praktijk een paar jaar terug overnam, en die ik nu voor het eerst zag. Ja dokter, maar als ik dan langs kom is het altijd ook wel echt nodig.

Vertelde van de griep die ik vorige maand had, en dat ik maar zelden echt flink griep krijg. Maar dat ik in dat geval meestal wel achterblijf met bronchitis, een keer zelfs met fikse longontsteking, en een andere keer met 2 ontstoken ogen. Kortom: dat die enkele keer dat de griep me "echt" goed te pakken krijgt, ik er dan ook niet even "zomaar" weer van af ben.

Ik mocht me wel even uitkleden en de dokter ging luisteren. Vooral rechts scheen hij erg interessant te vinden. Zat daar misschien ook al gratis Spotify? Ik moest nog maar es kuchen, hij weer luisteren, ik diep (nou ja, diep...) zuchten, inademen, en ik ben de laatste dagen toch al zo buiten adem dat ik er zowat in blijf!

Wat ik zelf al wel weer vermoedde was dus ook zo: zware bronchitis en rechts longontsteking. Gelukkig had andere oma me erheen gereden, dat durfde ik zelf al niet aan. We hebben gelijk maar de medicijnen opgehaald bij de apotheek: prednisolon en een zware kuur antibiotica met nog iets erdoor. Doodt alle bacteriën op en om me, naar het schijnt. Grote schoonmaak dus, lol. De 2 A-4tjes met uitleg erbij zijn hilarisch van simpelheid, Jip en Janneke taal in optima forma!

  • U kunt last krijgen van koorts: u kunt zich warm voelen en u kunt rood worden
  • Is het een luchtweginfectie? Dan moet u vaak hoesten en kunt u het benauwd hebben (u kunt dan niet meer zo goed ademen) 
  • Heeft u een oorinfectie? Dan krijgt u last van oorpijn
  • De medicijnen helpen al na een paar dagen: u heeft dan minder last van de klachten

Beide kuren afmaken, en over een week, dus volgende week vrijdag, weer terugkomen bij de dokter. En nee, u mag niet gaan werken, eerst wil ik u hier terug hebben gezien.

Mijn nieuwe werk ook weer gebeld, en afgesproken dat ik ze volgende week vrijdag, na dat bezoek aan de huisarts, weer bel. Tot dan dus nog even een weekje vakantie houden, waarbij ik dan maar aanneem dat als ik me minder warm ga voelen en ik er minder rood uit zie, de koorts dan wat gezakt is, lol!

Geen opmerkingen: