donderdag 16 mei 2013

Archief + Postkamer

Dinsdag en woensdag ben ik begonnen bij Sociale Zaken. Ik werk weer 3 dagen per week: op maandag, woensdag en vrijdag deze keer, en het is weer een werkervaringsbaan, dus weer werken met behoud van uitkering.



Ik werk nu op het Werkplein. Leuk, want korter fietsen, en bijna helemaal door het bos ipv dwars door druk Emmen. Mijn raam kijkt uit op een Jumbo er vlak onder, ideaal! Als ik de fietsenkelder uit kom dan bots ik bijna tegen Jumbo aan, dus ik kan snel even wat boodschappen meenemen op weg naar huis :-)


Op het Werkplein zit alles van Sociale Zaken, UWV en de Belastingdienst. Het gebouw is pas een jaar of 2 oud en staat midden op het station, ik zie vanuit mijn raam ook steeds bussen vertrekken. De rookplek is aan de achterkant en is afgegrensd met een hekwerk, pal daar achter ligt het treinspoor, dus zelfs daar is van alles te zien (nou ja, 2x per uur dan). 

Ik werk op de 3e (= bovenste) verdieping, je hebt daar naast elkaar het archief, de postkamer, en dan de kantine. Ook die is leuk, een grote kom soep (elke dag keuze uit 2 andere smaken) kost bv € 0,56! Gisteren had ik courgette-komkommer soep, nog nooit gehad, ik wist niet eens dat het bestond, maar het was erg lekker :-)

Nog leuker zijn de liften, die praten. Ze zeggen dat de deuren open gaan of gaan sluiten, welke verdieping het is, dat de lift naar boven gaat, of naar beneden. Ze zijn bewaakt, en als er iets is moet je eerst een minuut wachten voor je op de alarmknop drukt, want binnen die minuut kan de lift je er al iets over gaan vertellen, lol.

Er moet natuurlijk ook gewerkt worden, en dat is erg afwisselend. Ik hoop ook hier weer veel te leren. Eerstens op het archief waar ik dossierbeheer ga doen, eigenlijk alle voorkomende werkzaamheden. Daarnaast ga ik in de postkamer meelopen. Die wordt beheerd door 1 persoon. In de loop van de ochtend komt daar alle post binnen voor het hele gebouw, wat dan gesorteerd en rondgebracht wordt. Ook bestelt de postkamer formulieren, kantoorbenodigdheden enz voor het hele gebouw, dus een stukje inkoop zit er ook nog bij.

Leuk voor op mijn cv, maar het is ook erg leuk om op deze manier een beeld te krijgen van een groot deel van de organisatie. Zo kwam ik op de postkamer brieven tegen die gemaakt zijn op mijn vorige afdeling Financiën en Belastingen, en berg ik er nu kopieën van op in dossiers. Aangezien ik naast medewerker ook "klant" ben van de gemeente is het grappig om zo achter de schermen te zien hoe het allemaal in z'n werk gaat.

Als ik in de postkamer klaar ben werk ik op het archief. Veel afwisseling dus! Het is hier ook niet de hele dag zitten, ik krijg nu flink wat lichaamsbeweging: post rondbrengen, dossiers opzoeken en opruimen enz.

Ik heb 7 collega's, plus die van de postkamer, waarvan de meesten part-time werken, en die lijken allemaal erg gezellig. Bij belastingen haalde nu en dan iemand koffie/thee op, en dat dronk je op tijdens het werken. Hier houden ze echt pauze, waarbij we gezellig bij elkaar zitten te eten en te drinken, en dat is toch wel veel leuker! De senior van onze afdeling is een vrouw, en zij heeft net als ik 2 jonge kleinkinderen. Natuurlijk zijn die van mij wel het liefste en het knapste :-)

Door het werken op de postkamer leer ik ook veel mensen door het hele gebouw kennen. Handig als ik eens iets moet regelen voor mijn uitkering, want dan kan ik er zo even naartoe lopen :-) En wegens Werkplein kan ik natuurlijk ook alle vacatures geregeld gaan bekijken, want daar zit ik hier pal bovenop.




Vandaag ben ik lekker vrij, en ik doe even helemaal niets, want na die eerste 2 dagen ben ik erg moe. Misschien ook nog een stukje stress van de aanrijding zaterdag. Spanning wegens nieuwe werkplek, alles is weer nieuw. En aardig wat (trap) gelopen ook, want ondanks de pratende liften doen de meesten vrijwel alles via het trappenhuis, en omdat ik nieuw ben "mag" ik dan veel meelopen, om het gebouw en de mensen te leren kennen.

Geen idee hoe lang dit weer duren gaat, ik zie het wel weer. Go with the flow ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Klinkt leuk :)

Weer wat te doen en te leren!

anoniem :P

AnneRie zei

Wat een hoop afwisseling. Klinkt allemaal heel positief. Veel succes daar.