maandag 3 februari 2014

Bankencrisis

Heel veel jaren lang was ik volmaakt tevreden klant van de Postbank: Giroblauw paste prima bij mij. Tot die lelijke oranje leeuw van ING de mooie blauwe helemaal opslokte: sindsdien was ik geheel onvrijwillig klant van ING. 

Uit luiheid liet ik het er maar bij, maar de onvrede bleef sluimeren, en telkens als ik weer eens een verschil van mening had met de ING, of las over de vele miljoenen aan belastinggeld die erheen gingen omdat de directeuren natuurlijk niet zonder torenhoge bonussen kunnen willen, begon het giroblauw weer bij mij te knagen...

Eerlijk gezegd ben ik niet zo van het groen, en geloof ik dat eerst de zure regen, toen het gat in de ozonlaag (waar zijn ze gebleven???) en nu dan weer de opwarming van de aarde vooral bedacht zijn om nog meer geld uit de "gewone man", i.e. de belastingbetaler zonder bankrekening op de Bahama's dus, te persen.

En zo vergeleek ik eens wat banken. Triodos enz: mooi bedacht, maar ik geloof dus niet zo in dat groen beleggen verhaal. Knab e.d. klinken meer als banken voor beleggers, en dat ben ik ook al niet.

En zo besloot ik afgelopen zaterdag (2014 is voor mij het jaar van de veranderingen) om over te stappen naar... de SNS-bank. Vraag me niet waarom, maar die sprak mij gewoon het meeste aan. Niet in het minst omdat de maandelijkse kosten lager zijn, ze meer rente op de spaarrekening geven dan de ING, en daarbovenop geven ze je ook nog eens rente op je betaalrekening, mits die natuurlijk wel groen staat ipv rood ;-)

Na werken, inclusief 2 uur overwerken, spoedde ik me vandaag dan ook naar huis toe, want de SNS had me per e-mail beloofd dat ik binnen 1 werkdag (= vandaag) mijn nieuwe rekeningnummer en meer gegevens zou ontvangen. Dat voelde natuurlijk als Sinterklaas voor een kleuter!

De teleurstelling was dan ook enorm toen ik las dat ze mij hadden afgewezen als klant, ze willen mij niet, ik ben geweigerd! En nee, bij het BKR kent echt niemand mij, en een strafblad heb ik ook al niet. De reden voor de afwijzing lijkt zo uit een boek van Kafka te komen, lol:



Beste mevrouw W-N,


Op 1 februari 2014 heeft u voor SNS Betalen gekozen.


In ons systeem staat een ander adres dan het adres dat u nu aan ons heeft doorgegeven. Daarom moeten we de overeenkomst beëindigen en de rekening opheffen. Onze excuses voor het ongemak.

Uw adres wijzigen via snsbank.nl
Het kan zijn dat u bent verhuisd en wij uw nieuwe adres nog niet hebben ontvangen. Via snsbank.nl wijzigt u eenvoudig uw adres met het formulier 'Adres wijzigen'.

SNS Betalen opnieuw aanvragen
Nadat u de adreswijziging heeft doorgegeven en daarvan een bevestiging heeft ontvangen, kunt u via snsbank.nl/betalen of via 0900 - 18 50 (lokaal tarief) opnieuw een SNS Betalen openen.

Mijn reactie op dit wel heel erg bevreemdende bericht was:


Beste SNS bank,
Allereerst: waarom noemt u mij mevrouw W-N? Ik ben wel ooit met een meneer W getrouwd geweest, maar gescheiden in 2003, inmiddels dus al meer dan 10 jaar geleden! Sindsdien ben ik alleenstaand, terwijl genoemde meneer W allang hertrouwd is (en niet met mij dus), en al jaren in het buitenland woont. Sinds de echtscheiding in 2003 gebruik ik enkel mijn eigen naam, en dus niet meer gecombineerd met de achternaam van ene meneer W.
Wat mijn adres betreft: deze woning heb ik gehuurd in 2003 en vervolgens gekocht in 2004 en sindsdien is dit altijd mijn vaste (en enige) woon- en verblijfadres geweest. Dat zal de komende decennia ook vast wel zo blijven, deo volente, want het bevalt me hier uitstekend, aan de B-straat te E. Hetzelfde adres dat ik bij de aanvraag opgegeven heb! Ik ben dus NIET recentelijk verhuisd, en ik ben dat ook zeer zeker niet van plan.
Ook sta ik op dit adres ingeschreven in de GBA van de gemeente E. sinds 2003. U kunt tevens bij het kadaster navragen wie er op dit adres woont, cq wie de enige eigenaar is van deze woning die ik nu al meer dan 10 jaar in mijn gelukkige bezit heb.
Verder zou ik echt niet weten hoe ik in uw "systeem" terecht ben gekomen, want voor zover ik weet heb ik nog nooit eerder een rekening gehad bij SNS bank.
En een "ongemak" is dit zeker, want ik hoop toch niet dat, nadat uw zeer verouderde "systeem" is bijgewerkt met mijn juiste gegevens, ik alles wederom in moet gaan vullen?
Ik verwacht derhalve per omgaande bericht van u dat mijn aanvraag voor een nieuwe rekening alsnog goedgekeurd is. Voor mijn juiste naam en adres, zie hierboven: uw "systeem" loopt wat mijn persoonlijke gegevens betreft minstens 10 jaar achter. Ik vraag me dan ook ernstig af waar u deze historie heeft opgegraven... en ik er ben ook wel zeer benieuwd naar waar u dan denkt dat ik woon...
Mja... nu maar weer op zoek dan naar nog een andere bank??? En welke dan??? In elk geval zou dat dan eentje moeten zijn die niet minstens 10 jaar achter loopt met z'n "systeem"... Misschien zou de SNS bank eens contact moeten opnemen met het Amerikaanse NSA, want die weten vast wel precies hoe ik heet en waar ik woon! Evenals mijn vaste volgers hier natuurlijk ;-)

7 opmerkingen:

  1. Ben zo benieuwd naar het antwoord van de SNS. Het enige juiste is natuurlijk: Spijt, excuus, bloemen. Maar gezien het verouderde systeem waarvan zij zich bedienen heb je grote kans dat hun spijtbetuiging per postduif verstuurd gaat worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik laat hier natuurlijk wel weten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vanwege dezelfde redenen als jij al een paar jaar geleden overgestapt naar de ASN. Ik had daar namelijk al jaren een spaarrekening en dat beviel goed, en ze zijn goedkoop. Nu ze een dochter blijken te zijn van de SNS en zich ook zo gedragen zou ik denk ik toch voor Triodos kiezen. Niet om het groen (want dat is een bank per definitie niet) maar omdat zij toch het fatsoenlijkst van allemaal (b)lijken te zijn. De Rabobank heb ik ook nog eens bekeken, maar tja..... Een fatsoenlijke bank bestaat niet denk ik dan nogmaals. Een bank die je een beetje fatsoenlijk behandelt wel, en na een valse start zou ik de moed opgeven. Je bent een beter mens dan ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ergste is nog wel dat ik me later ineens bedacht dat mijn hypotheek bij BLG ook onder SNS valt... en nog lopen ze minstens 10 jaar achter met mijn gegevens... Wie weet nog langer? Dat ligt er aan waar zij denken dat ik woon, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een giller zeg. Wat een ontzettende oenen zijn dat bij die bank.
    Gr. Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha yup, toch SNS bank, is nu net allemaal rond. Dankzij een geweldige helpdeskmedewerker van ze die mijn balen zag op twitter, en die me er helemaal mee geholpen heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen