donderdag 25 december 2014

Autorijden in 2014

Sinds ik op 6 januari 2014 ben begonnen te werken in Zwolle (enkele reis 82 kilometer) heb ik mijn autokosten bijgehouden. Naast € 180,85 reiskostenvergoeding (het maximum wat mijn werkgever per maand vergoedt) kreeg ik ook € 229,-- bruto loon per maand extra, omdat ik anders zelf te veel op de reiskosten zou moeten toeleggen van mijn salaris.

Tenslotte werk ik volgens mijn contract officieel maar 5 uur per dag, maar dan wel op 5 dagen per week, omdat mijn werkgever dat graag wil. Daarvan rijd ik gemiddeld 4 dagen per week naar Zwolle en 1 dag per week mag ik thuiswerken. 5 uur per dag werken haal ik zelden, overwerk (meer dan 5 uur per dag dus) is standaard!

In 2014 heb ik totaal 29.190 km's per auto afgelegd. Toen ik op 6 januari 2014 begon stonden er 30.161 kilometers op de teller van mijn oude Alto, die ik kreeg in september 2003. Dat houdt in dat ik in het jaar 2014 bijna net zo veel kilometers gereden heb als in de gehele 10 jaren daarvoor!

Suzuki Alto, bj 2001, van mij van sept 2003 tot okt 2014
Het afgelopen jaar ben ik absoluut een veel betere chauffeur geworden, door al die kilometers. Voorheen vermeed ik snelwegen, nu voel ik me er helemaal op thuis. Ik rijd nu met gemak 130 op de A28, waar ik in het begin altijd veilig met max 90 km/uur achter een vrachtauto bleef hangen. Daardoor kan ik nu ook een kwartiertje later vertrekken van huis :-)

In het afgelopen jaar ben ik in totaal 168 keer naar Zwolle gereden, voor een gemiddelde prijs van 11 cent per kilometer. Het duurste was 13 cent/km in april, het goedkoopste 10 cent/km in de laatste 3 maanden van dit jaar. Dat kan er aan liggen dat ik eind oktober mijn nieuwe Aygo kreeg, maar net rond die tijd begon de benzineprijs ook flink te dalen. Per werkdag kwam ik in 2014 gemiddeld uit op € 18,80.

Voor de benzineprijs telt ook de benzineoorlog die al maanden gaande is in Zwolle. Tankte ik in het begin vaak in Geesbrug bij een goedkope onbemande pomp, tegenwoordig tank ik meestal Shell aan de Ceintuurbaan in Zwolle, goedkoper vind je het nergens, Beneden de € 1,49 per liter! En het is echt waar, op FuelSave van Shell rijd je meer kilometers dan op benzine van een onbekend merk ;-)

Per werkdag die ik naar Zwolle reed was ik gemiddeld € 18,80 kwijt aan benzine. Het duurste was € 22,71 per werkdag in september, het goedkoopste € 15,96 in december. Naast de dalende benzineprijs is mijn nieuwe Toyota Aygo vast ook wel wat zuiniger dan de oude Alto? Ook zal meetellen dat ik tegenwoordig vaak 130 km/uur rijd ipv met 90 km/uur achter een vrachtwagen blijven hangen...

Toyota Aygo, bj 2012, van mij sinds 23 oktober 2014
Totaal tankte ik in 2014 voor € 3.158,05. Minus de reiskostenvergoeding van mijn werk van € 2.130,51 en minus de 20 euro per maand die ik in de jaren daarvoor standaard tankte (€ 240,-- per jaar) kom ik op € 787,54 die ik zelf bijlegde in heel 2014. En dat wordt ruimschoots gedekt door de € 229,-- bruto loon per maand die ik extra krijg vanwege het reizen!

Volgens de ANWB Routeplanner is een enkele reis nu ruim 80 km, a 11 euro. 

De cijfers op een rijtje:
€ 3.158,-- aan benzine getankt in 2014
29.190 kilometers afgelegd
11 cent gemiddeld per kilometer
€ 18,80 gemiddeld per werkdag

Extra kosten: een grote beurt voor de Alto in maart € 529,-- en een bekeuring voor te hard rijden  in juni van € 125,-- (hihi).




2 opmerkingen:

Christina zei

WAAR heb jij in vredesnaam die boete opgelopen? Ik rij ongeveer dezelfde afstand 5 dagen per week maar die heb ik nog nooit (knock on wood) gehad)

Ik rij overigens op LPG en ik reken wegenbelasting, verzekering en afschrijving mee en dan kom ik op 19 cent per kilometer. Alleen aan brandstof tussen de 7 en 8. Moet ook wel, met mijn schamele 130 euro per maand van de baas.....

Aragog zei

Hihihi die boete kwam van binnendoor rijden. Dat doe ik soms op de terugweg, vooral als ik op tijd weg kan, om nog even te cachen onderweg.

De Alto was allang afgeschreven, dus afschrijving doe ik niet aan ;-)