dinsdag 21 april 2015

Collega de Vos


De Marslanden is een bedrijventerrein langs het Almelose Kanaal in Zwolle.

Pal achter mijn werk ligt een mooi stukje natuur, langs het Almelose Kanaal. Er loopt een wandel/fiets route langs, het Weteringpad. Een heel geliefd pad voor lunchwandelingen van de mensen die op dit stukje Industrieterrein werken. :-)

Ik heb er eens 2 ijsvogeltjes zien vliegen, je ziet er soms een roofvogel, reigers, eenden en ganzen. Ook zitten er geregeld mensen te vissen. Nu en dan lopen er schapen achter het bedrijf. Tot op het terrein van ons bedrijf liggen konijnenkeutels, dus die zijn er kennelijk ook plenty. In ieder geval is er volop eten te vinden voor onze nieuwste "collega":


Door een collega gefotografeerd, liggend bij het hek tussen ons terrein en het natuurgebiedje er achter

Omdat ik wegens rugklachten al maanden meest thuis werk, mis ik natuurlijk van alles. Zo hoorde ik vanochtend pas dat er onder een stukje aanbouw van ons gebouw (een paar verplaatsbare containers met extra kantoorruimte erin) een vos woont, met zeker 3 a 4 jonkies. Ook denkt men dat het zelfs 2 volwassen vossen zijn, de vader en moeder, want soms wordt er eentje gezien die erg vies en mager is (de vader?) terwijl deze op de foto vaak met de jonkies sjouwt, en er een stuk beter uit ziet...

Sinds kort worden de vossen geregeld gespot, vanochtend nog stond de magazijnmeester er oog in oog mee. Er zijn meerdere foto's van ze gemaakt, soms blijft ie gewoon zo liggen terwijl er 3 a 4 mensen kijken en foto's maken met hun mobieltjes!

Sommigen durven amper nog achter op het terrein te komen (stel je voor dat ze je aanvallen, ze hebben tenslotte jongen...). Ik heb vandaag mijn uiterste best gedaan om ze te zien, zowel buiten als via de ramen van die container-aanbouw, maar helaas... Wel zag ik via een raam op de plek waar ze waarschijnlijk onder het gebouw hun hol hebben een ei liggen, en heel veel veren. Kennelijk lusten de kinders graag eend, of gans ;-)




Hierboven zie je iets links van het midden de achterkant van het pand waar ik werk, gezien vanaf het Weteringpad. Aan die achterkant woont nu de familie Vos. Het hele terrein is omgeven door een hekwerk waar ze echt niet door of over kunnen, en 's avonds wordt de ingang ook afgesloten. Dus het is een raadsel waarom ze juist deze plek gekozen hebben om te wonen, en hoe ze aan voldoende eten komen...

Geen opmerkingen: