maandag 13 augustus 2012

Robin Hobb

Vandaag toen de kindertjes middagslaapten (middagsliepen?) hadden we het, lekker buiten in de tuin in het zonnetje, weer eens over boeken, dochter en ik. Zij  zoekt nieuw leesvoer, en wat boeken (en gamen) betreft hebben we wel ongeveer dezelfde smaak: vooral veel Fantasy :-)

Eén van mijn favoriete Fantasy auteurs is Robin Hobb, die dochter nog heel niet kent, en dat wordt nu dus wel eens tijd! Robin Hobb is niet haar echte naam, het is haar auteursnaam als fantasy schrijfster (ze schreef schrijft ook andere genres). Hobb komt van Hobbit, omdat ze een groot fan van de schrijver Tolkien (Hobbit) is.

Ik heb een deel van haar boeken gelezen toen ik nog lid van de Openbare Bibliotheek was. Helaas is dat best duur, dus dat lidmaatschap heb ik toen niet verlengd. Nu speur ik al jaren lang naar erg goedkope exemplaren van haar boeken, en dan met name van 3 van haar trilogieën. In totaal zijn dat dus 9 (dikke!) boeken die allemaal draaien om dezelfde hoofdpersoon: FitzChevalric.

De boeken van de Zieners

De boeken van de Zieners-trilogie volgen het leven van FitzChevalric Ziener (Fitz); de koninklijke bastaard die getraind is als moordenaar. De verhalen spelen zich af in het koninkrijk De Zes Hertogdommen, waar zijn oom prins Veritas Ziener probeert de Rode kapers van de Buiteneilanden (Gods Runen) tegen te houden dat ze het land veroveren. Zijn andere oom Regaal Ziener, een halfbroer van kroonprins Veritas, doet een poging zich de troon toe te eigenen.


De boeken van de Levende Schepen

De Levende Schepen-trilogie speelt zich af ten zuiden van de Zes Hertogdommen in de plaats Beijerstad. De verhalen gaan over de 'levende schepen' (in het bijzonder over het levende schip Vivacia, eigendom van de familie Vestrit). Deze trilogie gaat met name over de zeevaart - een gebied dat niet vaak wordt behandeld in de fantasy. Hoewel deze trilogie niet gaat over FitzChevalric Ziener heeft ze wel een link met de andere trilogieën door de Nar.

[bewerken]De boeken van de Nar

De boeken van de Nar-trilogie gaan verder met het leven van FitzChevalric Ziener (van de Zieners trilogie). Het verhaal speelt zich 15 jaar na de geschiedenis uit de Zieners-trilogie af. De tussenliggende periode is behandeld in de trilogie van de Levende Schepen, al handelt deze niet over FitzChevalric Ziener. De verhalen gaan in op de pogingen van de Nar om anderen te begeleiden om hun profetie te volbrengen.

En op deze 3 x 3 boeken volgt nog een serie van 4:

De kronieken van de Wilde Regenlanden

Dit vierluik neemt de draad op enkele jaren na de gebeurtenissen beschreven in de boeken van de levende schepen. Het volgt de ontwikkeling van een nieuwe generatie draken. Ook duiken er een aantal oude bekenden op uit haar vorige boekenseries.

Zoals gezegd heb ik een groot deel via de bieb gelezen, lang geleden. De boeken die ik zelf inmiddels heb gekocht als ik ze als koopje tegenkwam zijn: deel 2 van De Boeken van de Zieners (paperback), en deel 1 van de Boeken van de Nar (hardcover). Dochter vindt deze series vast ook heel mooi, dus nu toch samen eens proberen om alle 3 de trilogieën compleet te krijgen? Ik wil ze zeker nog eens weer lezen!

Naast 2 delen van de FitzChevalric serie heb ik ook het eerste deel van weer een andere trilogie van Robin Hobb: De Boeken van de Zoon van de Krijger.

Deze trilogie van Robin Hobb speelt zich af in een compleet andere wereld. Het verhaal volgt Nevare Burvelle, die als tweede zoon van een edelman voorbestemd is om soldaat te worden. In het eerste boek wordt het eerste jaar van zijn militaire training gevolgd.

Vraag je je af waarom ik deze boeken nu zo mooi vind, en waarom ik vind dat dochterlief ze ook zeker moet gaan lezen (en dat ze er dan zeker weten net zo verslaafd aan raakt als ik)? Klik dan hier voor een recensie in Trouw ;-)

Ik heb dus zelf (pas) 2 boeken van de 3 trilogieën, plus eentje van een volgende serie. Maar... dochterlief heeft nog een paar boekenbonnen en ik verwacht binnenkort weer wat cadeaubonnen van bol.com. Ik voel een nieuwe gezamenlijke passie opkomen.... :-D

Geen opmerkingen: