donderdag 3 juni 2010

Meikever



De meikever of gewone meikever (Melolontha melolontha) is een kever uit de familie bladsprietkevers (Scarabaeidae).
De meikever is met een lengte tot 3 centimeter een middelgrote soort, de kleur van de dekschilden en de poten is kastanjebruin. Het gehele lichaam is voorzien van een fijne, witte beharing en het zwarte achterlijf heeft aan weerszijden driehoekige witte vlekjes. De antennes hebben een oranje kleur, het uiteinde bestaat uit een verdikking die uit meerdere leden bestaat en als een waaier kan worden uitgeklapt.
De meikever staat bekend als een belangrijk plaaginsect omdat de larven grote schade kunnen toebrengen aan gewassen. De larven eten wortels van planten en kunnen een verwoestende uitwerking hebben op moestuinen en gazons. De volwassen kevers eten bladeren en kunnen als ze in grote hoeveelheden voorkomen een boom volledig kaalvreten. De volwassen meikever heeft een voorkeur voor de eik maar leeft ook wel van andere soorten bomen.
De kever komt voor in grote delen van Europa, en is vooral te vinden op open plekken in bossen, bosranden en open velden met gras als begroeiing. In Nederland en België is de soort niet meer zo algemeen als vroeger. De meikever is een van de bekendere Europese kevers en speelt een bescheiden rol in de cultuur.
Toen schoonzoon vandaag de (dode) kever zag die ik in een potje had gedaan dacht hij gelijk aan de junikever, en zeker niet die geelgerande watertor van mijn vorige blog. Ik heb net even wat plaatjes gezocht op internet, maar het was niet de junikever, maar de meikever. Die worden tot 3 cm, nou die van mij is toch echt groter, evenals de andere 2 die ik al eerder vond! Reuzenmeikevers dus ;-)

Schadelijk voor moestuinen en gazon, maar die heb ik hier niet. Wel een grote oude eik, waar ze gek op schijnen te zijn. En ook woon ik vlakbij de bosrand. Klopt dus helemaal! In elk geval is het gelukkig niet die geelgerande watertor die aan mijn vissen kon gaan knagen :-D

Geen opmerkingen: