woensdag 18 augustus 2010

De Thuisapotheek

Ik zit levenslang vast aan 3 medicijnen: een cholesterolverlager, een pijnstiller en een maagbeschermer (voor die pijnstiller). Herhalingsrecepten dus. Om nieuwe voorraad te krijgen ben ik altijd een flinke tijd kwijt voor ik de huisartsenpraktijk aan de telefoon heb. Die stuurt dan een fax naar de apotheek waar het dan "vanaf 4 uur" klaar ligt. Door ervaring wijs geworden wacht ik een paar dagen voor ik het ga ophalen, en dan nog krijg ik meestal maar voor een dag of 5 mee, want we hebben niet meer in voorraad. En dat zijn dan dus medicijnen die ontzettend veel gebruikt worden!

Balen, want bij de apotheek is vrijwel geen parkeerruimte. Dan wacht je er flink lang. En in tijden dat ik veel werk is het helemaal een crime: ik moet dan zeker een half uur eerder van huis om even wat medicijnen op te halen. Brengen doen ze alleen als je absoluut zelf niet kunt komen, en dat geldt dus niet voor mij. Bij tante Siet wordt wel bezorgd, maar in de brievenbus beneden. En het is teveel moeite om dan even op de bel te drukken dat de medicijnen in de brievenbus liggen. Zodat oom Henk dan 10x op een dag met de rollator via de lift naar beneden moet om te kijken of het er al is...

Dat kan beter! Van dochter haar schoonmoeder kreeg ik wat kleine doosjes, die mooi door de brievenbus passen: handig voor mijn handeltjes. Het etiket maakte me nieuwsgierig: De Thuisapotheek.

De Thuisapotheek is een gewone officiële apotheek, maar dan stukken handiger! Je meldt je bij ze aan via internet, gewoon naam en adres opgeven, en de naam van je huisarts. Dan nemen zij contact op met je huisarts, vragen of die mee wil werken. Lukte dat, dan bellen ze jou op, om met je door te nemen welke (herhalings)medicijnen je gebruikt, en hoeveel je er nog van in huis hebt.

Zij houden bij wanneer je medicijnen bijna op zijn. Dan bellen zij je huisarts voor het herhalingsrecept. Jij krijgt dan een e-mailtje dat je nieuwe medicijnen klaar liggen, en of er nog wijzigingen zijn. Klopt alles dan heb je de keuze:

  • Je krijgt ze thuisgestuurd via je brievenbus, of
  • Je krijgt ze thuis aangeboden, en de bezorger belt aan!
  • Op welke dag van de week, en/of welk dagdeel je ze het liefst wilt ontvangen
  • Op welk adres... kan ook op je vakantie-adres of op je werk bezorgd worden!
Omdat ze net zo'n normale officiële apotheek zijn als die bij jou om de hoek, declareren ze natuurlijk ook zelf bij je ziektekostenverzekering. Ook houden ze natuurlijk, net als iedere apotheek, je medicijngebruik bij: welke je gebruikt, en kan dat wel samen, ben je allergisch voor een bepaald middel, enz. Bij eenmalige medicatie stuur je in de speciale antwoordenvelop het recept op en dan verzorgen zij dat verder ook. Krijg je medicijnen voorgeschreven door een specialist dan geef je diens naam aan ze op, en verzorgen zij ook dat.

Je hoeft dus zelf nooit meer de huisarts te bellen, en naar de apotheek te rijden. Of wat ik geregeld meemaak: even een nieuw doosje uit het medicijnkastje pakken. Oops... er ligt er geen meer! En dan zit ik zonder, ben ik uren bezig de huisarts te bellen, en kan ik 2x naar de apotheek rijden (zonder parkeerplek en met lange wachtrij) voor ik weer voor een poosje voorraad in huis heb. Ik slik 3 medicijnen en die zijn echt nooit tegelijk op. Als de ene op is heb ik van de ander nog 3 maanden voorraad...

Mij leek dit echt ideaal, dus ik gaf me gelijk op, dezelfde dag dat ik ervan hoorde. Een paar dagen later kreeg ik helaas een mailtje: We vinden het jammer dat we u moeten laten weten dat uw huisarts niet wil meewerken. Eigenlijk mag geen huisarts dat weigeren, want De Thuisapotheek is net zo'n apotheek als elke andere. Dus belde ik de huisarts maar eens, maar die was op vakantie tot de 16e. Ik heb de Thuisapotheek teruggemaild dat de dokter pas vanaf de 16e weer bereikbaar was, maar dat zij mijn vorige, nu min-of-meer met pensioen zijnde, huisarts hadden gebeld, en niet degene die een paar maanden geleden zijn praktijk overnam.

Gisteren werd ik gebeld: Ze hadden mijn nieuwe huisarts aan de telefoon gehad, en die werkt wel mee, dus mijn aanmelding werd nu verder behandeld. Vanmiddag weer telefoon: Nu werd me gevraagd hoeveel ik van elk medicijn nog in huis heb, welke dosering, enz. Nadat ik alle gegevens die ze nog nodig hadden, had doorgegeven, is het nu helemaal geregeld!

Vanaf vandaag grijp ik nooit meer mis, een week voor ik door mijn pilletjes heen ben liggen ze voortaan al in mijn brievenbus! Ook hun aanpak bevalt me heel goed. Op ieder mailtje komt prompt antwoord, via de e-mail, of je wordt gebeld. Ondanks dat je er niet naartoe gaat, voelt dit nu al persoonlijker dan de plaatselijke apotheek waar ik me al jaren zo aan erger...

Ook interesse? Ik kan de link hier wel neerzetten, maar Google zet vast en zeker ook wel de link naar de Thuisapotheek naast mijn blog, dus dan kun je ook daar op klikken. En elke klik op zo'n Google advertentie via mijn weblog (behalve wanneer ik er zelf op klik, lol) levert mij een paar centjes op. Ik heb net eens gekeken, en tot mijn grote verrassing staat er, sinds ik daar eind mei mee begon, nu al E 7.47 op mijn account bij Google AdSense. Verdiend doordat lezers hier nu en dan klikken op een advertentie die Google naast mijn blogjes zet, altijd passend bij de inhoud ervan ;-)

2 opmerkingen:

AnneRie zei

Dat is een heel erg handig systeem joh.

Wilga zei

Geweldig op die manier je medicatie verkrijgen, Sjouwke. Hier (in B) is het nog erger. Ik moet iedere keer naar de huisarts en dan voor mijn recepten (4 soorten voor chronische aandoeningen) een visitebedrag van bijna 25 euro betalen. Daar krijg je een groot deel later weer van terug maar toch moet je het eerst betalen, echt balen.

Groetjes hoor,

Wilga