donderdag 23 september 2010

Kaalslag

In mei 2005 zag mijn voortuintje er zo uit. Inmiddels was alles flink gegroeid (= understatement). Vorige zomer had ik er vrijwel niets aan gedaan, want toen druk met achtertuin + vijver. Deze zomer heb ik er helemaal niets aan gedaan :-(

Erg veel gewerkt, veel meer dan vorige zomer. Als ik eens vrij was dan regende het, of had ik geen zin. En dat gaf ook niets, want de voortuin zie ik vanuit het huis toch niet. Die zie ik alleen als ik thuiskom, en vaak is het dan ook al donker, lol.
Nu heb ik weer wat meer vrij, en vanwege het heerlijke weer ben ik er gistermiddag toch maar eens aan begonnen. De bedoeling was het onkruid eruit halen, en verwilderd spul wat inperken. En ook stonden er wat ontkiemde eikels in die inmiddels al echte boompjes begonnen te worden :-(
Gisteren heb ik in een opwelling de witte roos er helemaal uit gehaald. Die stond op de hoek. De onderkant is al een paar jaar helemaal kaal, en bovenaan had ie een flink grote kroon ontwikkeld. Zo groot dat je hem moest ontwijken als je naar de voordeur liep. Flink snoeien kon niet, want hij was ge-ent. Er maar uit dus.
Eenmaal bezig is ook de enorm uitgegroeide en verwilderde oude Lavendelstruik eruit gegaan. En de Schoenlapper die zich door het hele perk verspreid had, en toch amper bloeide. Overal tussendoor stond Vrouwenmantel en Lelietje-van-Dalen. Ook allemaal eruit!
Toen eindelijk alles eruit was, behalve de 4 grote Hortensia's (die heb ik wel flink bijgesnoeid), de Yucca en wat bodembedekkers die er ondanks de verwildering nog in zaten, ben ik op mijn knieën het hele perk doorgekropen. Met een handkrabbertje, en daarbij zoveel mogelijk wortels van vooral de vrouwenmantel en de lelietjes eruit gehaald. Daarvan komt volgend jaar vast wel weer iets op, maar dat haal ik er dan telkens weer uit. Geen verwildering meer!

Volgend voorjaar maar wat leuke, klein blijvende en niet-woekerende bloeiende plantjes erbij in. En straks wat bloembollen, want de kleine Narcisjes die er ooit stonden zijn dit jaar niet meer boven de grond gekomen.

De Conifeer mocht ook blijven. Die staat in de metalen bak die ooit het kruiwagentje van kleuterzoon was. Ooit heb ik die kruiwagen gevuld met kleine vetplantjes, waar er nog een paar van in staan. Toen het onderstel van de kruiwagen helemaal weggerot was heb ik die weggegooid, en bleef alleen de bak over. Daar is helemaal uit zichzelf ooit een conifeertje in gaan groeien. Eerst heel schattig en mini. Nu is het al best een flinke, en hij doet het prima. Alleen zijn z'n wortels dwars door de roestende bak heen gegaan, tussen de klinkers door de grond in. Weghalen zou een enorme klus zijn, en hij staat daar best decoratief :-)

De buurvrouw kwam even een praatje maken, en vond het ook erg netjes worden. Alleen vond ze het wel jammer dat die grote Paardenbloem nu ook weg is: Daar plukte ze geregeld wat bladeren af voor haar baardagamen, lol.

En nu ga ik minstens een uur in een flink warm bad liggen. Mijn rug doet zeer en ik begin nogal stijf te worden. Maar voor de regen aan heb ik het tenminste toch nog helemaal af gekregen!

2 opmerkingen:

Mama Lotje zei

ziet er mooi uit :) doe je mijn voortuin ook even :P de blaadjes van 2 jaar geleden moeten nog weg ;)

Aragog zei

Daar vallen binnenkort wel weer nieuwe verse herfstblaadjes overheen :-P