woensdag 27 juli 2011

De Bult

Het lijkt soms net een beetje buitenland
Vanmiddag heb ik een flinke wandeling gemaakt, samen met Ronja, op de Bult vlakbij Emmerschans. Ooit de vuilnisbelt, maar toen beplant, paden erom en erover, tot het nu een prachtig natuurgebied is geworden. En het is het hoogste punt van Drenthe.


We zijn er met de auto naartoe gereden, want ik ben nog maar net begonnen Ronja fiets-training te geven. Echt fietsen met haar in het mandje durf ik nog niet aan. Als ik een eindje loop met de fiets is ze erg bang, oortjes plat naar achteren. Ik heb haar dan wel vast zitten met een riempje aan het stuur, maar we moeten nog veel oefenen voor we samen veilig een eind kunnen gaan fietsen.

Halverwege, we komen al duidelijk hoger
De auto is geen probleem meer nu: zodra ik de deur open doe springt Ronja erin en ze gaat dan precies liggen waar ik haar hebben wil: op de vloer voor de achterbank. Eruit oefenen we nu: pas uit de auto springen als ik zeg dat het mag. Veiliger in verband met verkeer, maar ook omdat ze zichzelf anders ophangt. Ze zit vast aan de autogordel, en die riem reikt niet tot aan de grond buiten de auto. Als ze er uit springt voor ik haar los heb gemaakt dan bungelt ze naast de drempel, lol.

Een echte bergwandeling, in Drenthe!
We waren ook mooi op tijd weer thuis denk ik. Het was vanmiddag erg warm, zon, windstil. Een beetje broeierig. En nu is de zon ineens weg en hoor ik wat gerommel in de lucht.

Prachtige grote berenklauwen
Als je op de top staat kun je enorm ver kijken, met helder weer. Zo zag ik vanmiddag o.a. de rook van een Duitse kerncentrale heel in de verte.

De eerste paddenstoelen komen alweer boven de grond

Een veldje baby stinkzwammen

Dit stuk bos komt zo uit een sprookje!


Berg-op liepen we via kronkelpaadjes, we zijn helemaal rondom gekomen, steeds een stukje stijgend. Terug namen we de trap: eindeloos lang en best wel steil. Als je bovenaan staat en je kijkt naar beneden geeft dat een hoogtevrees gevoel. De treden waren nu en dan bijna te hoog voor mij, maar Ronja huppelde er zo overheen :-)

De trap vanuit de verte met rechtsboven wat geel van berenklauwen
Ik heb ineens een heel erg rustige hond, die totaal voor pampus aan m'n voeten ligt nu ik dit tik :-D

Geen opmerkingen: