dinsdag 14 augustus 2012

Gordijnen

Van een afstandje lijkt het heel wat...
Mijn woonkamer gordijnen hingen hier al toen ik het huis kocht, ik heb dus geen idee hoe oud ze zijn. Vast al wel antiek, lol. Aangezien de vorige bewoners zeer zware rokers waren, te zien aan het behang o.a., zijn ze toen naar de stomerij geweest. Het zijn van die dikke zware velours gordijnen, dus dat moest. Maar dat is ook heel duur... En dus hangen ze hier al weer 9 jaar spinnenwebben en rook en stof te vergaren. Nu en dan flink uitkloppen is helaas niet genoeg :-(

De achterkant is veel minder mooi :-(
Aan de buitenkant (tuinkant) zijn ze heel erg verkleurd, en de zoom begint ook los te laten, het garen zal wel vergaan zijn. Het liefste zou ik ze zo de kliko in gooien, maar ja, dan heb ik helemaal geen gordijnen meer, lol. 

Van een buurvrouw kreeg ik 3 donkerblauwe gordijnen, met een glanzend bloemmotief erin. Mooi! Ook goed zelf wasbaar, en meer dan breed genoeg. Gladde stof, ik denk 50/50 katoen/polyester. De lengte heb ik globaal gemeten en ik dacht dat dat wel zo ongeveer passen moest, ikke blij dus ;-)

Close-up
Gisteravond heb ik de "nieuwe" donkerblauwe gordijnen gewassen. Er zaten te weinig ruitertjes op de gordijnrails, maar die vond ik in een rommeldoos. Er is maar heel weinig wat ik niet zelf in huis heb, hihi. De rails moest ik losschroeven, omdat die strak van muur tot muur zit. Toen eindelijk, met veel moeite en dood-eng op een keukentrap, de rails weer vastzat, heb ik het eerste nieuwe gordijn opgehangen: Het was echt veel te kort :-(

Ik had gegokt op een cm of 10, en daar kon ik wel mee leven, maar ze zijn maar liefst 44 cm te kort. Ze stoppen dus, als ik voor het raam sta, net even onder mijn knie. Geen gezicht, helaas *zucht*

En dus... heb ik vanmiddag oud rood gordijn deel 1 maar in de wasmachine gepropt. En zowaar, het lijkt of ie het overleefd heeft. Morgen de naaimachine tevoorschijn halen en die zoom repareren, en hopen dat ie niet teveel gekrompen is... maar dan eerst de gordijnrails weer losschroeven en de extra ruitertjes er weer uit halen :S

En die mooie donkerblauwe gordijnen? Die had ik eigenlijk gekregen voor mijn keukenramen, omdat ze meer zon tegenhouden dan de dunne roden (29 jaar geleden hingen die voor de ramen van zoonlief z'n babykamertje). Ik heb daar geen zonwering. Dat vond ik zonde, want dan moet er een enorm stuk vanaf, zowat de helft van de lengte. Tja, als die naaimachine morgen toch eenmaal op tafel staat...

De moraal van dit verhaal: gooi nooit gordijnen weg die nog goed zijn, je kunt er allicht nog es iemand blij mee maken ;-)

Geen opmerkingen: