maandag 6 januari 2014

1e Werkdag

Dat was om 5 uur 's ochtends opstaan - terwijl ik er normaal geen enkele moeite mee heb om die tijd pas naar bed te gaan, lol. En ook voor Ronja is dat wennen, die gaat meestal rond 2 uur 's nachts voor het laatst naar buiten...

Om half 10 lag ik in bed. Expres erg vroeg opgestaan had ik toen ook echt wel slaap. Rond middernacht werd ik wakker, ja toen was  mijn ergste slaap over... en Ronja zat te piepen in haar bench. Die toch nog maar even naar buiten gelaten dus, en ik zelf een half uurtje achter de computer en toen weer naar bed.

Om 5 uur was ik er dus uit. 's Avonds had ik mijn kleren al klaargelegd, en m'n tas ingepakt, inclusief 2 broodjes. Een half uurtje wakker worden met water en pc, aankleden en om 5 voor 6 reed ik weg. Dat was eigenlijk nog het spannendste gedeelte: in het donker rijden ben ik al niet erg goed in, en op een snelweg kom ik zelden. Nu moest ik een uur rijden, waarvan het overgrote deel snelweg, in het pikkedonker :-(

Volgens dochter en anderen was ik dan mooi voor de drukte aan, nou mooi niet dus! Man wat is het tussen 6 en 7 al druk richting Zwolle, en nee Char, echt niet alleen vrachtwagens! Ik ontbijt zelden, maar het leek me toch wel goed om iets te eten tijdens die lange rit, en dus had ik naast me in de auto een bakje staan met blokjes kaas en 2 ontbijtcrackers, zodat ik nu en dan snel even iets kon pakken onder het rijden. En dat beviel me erg goed, die houden we er dus in :-)

Om 5 voor 6 weggereden was ik om 10 voor 7 op het werk, waar ik om kwart over beginnen moest. Maar mijn baas stopte gelijk met mij voor de deur, net als behoorlijk wat anderen. Voortaan dus rond 6 uur van huis, ze nemen dan allemaal koffie in de kantine voor het werk om kwart over 7 begint.

Naast mij begonnen er ook 2 monteurs vandaag voor het eerst. Met ons drieën kregen we een powerpoint te zien over het bedrijf, en over het werk. Mijn werk is om meldingen te registreren en monteurs in te plannen, dus het was voor mij ook handig om het gedeelte van de monteurs te zien. Sterker nog: Ik denk dat ik je van de week ook eens een dagje met een hoogwerker mee stuur, dan weet je precies wat de monteurs doen als jij ze ergens heen stuurt... Dat lijkt me echt gaaf! :-D

Daarna volgde een rondje voorstellen langs alle kantoren, en kreeg ik mijn nieuwe werkplek te zien. We hebben vaste plekken, dus geen flexplaatsen, en dus kan ik ook bv een foto van de kleinkids op m'n bureau zetten, als ik er eentje heb die ingelijst kan worden :-) (kadotip!)

De rest van de tijd heb ik naast een meneer gezeten die me zien liet wat ik straks doen ga. Dat is werken met 2 verschillende systemen naast mekaar, maar ik wil het morgen graag ook zelf eens proberen want ik had het al wel redelijk door toen ik iets na half 1 weer richting huis ging. Het werk lijkt me leuk, en over een poosje krijg ik naast het invoeren en inplannen ook nog wat facturering erbij. Echt wel iets voor mij dus :-)

Ik werk 4 dagen per week, 20 tot 25 uur. Maar dat kan ook meer worden. Dit is een heel nieuwe functie, dus het is nog afwachten hoeveel tijd er precies voor nodig is. Op mijn vrije vrijdag is het de bedoeling dat ik dan een paar uur thuis werken ga op een laptop zodra ik helemaal ingewerkt ben. En dat kan ook vaker...

Veel collega's werken deels thuis kwam ik achter, prima! Eentje had na een knieoperatie wekenlang thuis gewerkt, een ander heeft donderdag en vrijdag privé iets: thuiswerken in de tijd dat het hem wel uitkomt. Een ander had geen kerstvakantie genomen, maar omdat het bedrijf dan wel gesloten is had ze in die tijd elke dag enkele uren thuis gewerkt. Lijkt me ook superhandig bv als het erg slecht weer is!

Gezien de 2 uur reistijd per dag lijkt het me ideaal om straks bv 2 dagen per week naar Zwolle te gaan, en 3 dagen thuis te werken. Dat scheelt me per dag dan de 2 uur die ik anders onderweg ben ;-)

Het rijden was, ondanks harde wind, dus best te doen. Op de terugweg, met daglicht, heb ik zelfs aardig wat vrachtwagens ingehaald, want 90 waar je 130 mag was me toch iets te langzaam. Hoewel mijn oude Alto ook geen 130 haalt, bij 120 km/uur begint het stuur al flink te trillen! Morgen is het weer even spannend: red ik 2x heen en weer met een volle tank, of heb ik daar net niet genoeg aan? Want klein autootje = ook maar een klein benzinetankje...

Even na half 2 vanmiddag was ik weer thuis, de grootste spanning is weg nu ik m'n eerste dag achter de rug heb! Nu nog even doorzetten tot Ronja en ik allebei eraan gewend zijn dat we uiterlijk om 10 uur 's avonds in bed liggen.

Ronja mag wel uitslapen: ex-buuf Denise laat haar op de dagen dat ik werk 2x uit: de eerste keer op een beetje redelijker tijd dan dat ik de deur uit ga, want om 5 uur 's ochtends ook nog een hond uitlaten is me echt te bar! en dan rond de middag nog eens. Dat vindt Ronja helemaal niet erg, want Denise heeft zelf 2 honden, en gaat dan echt met ze spelen, zoals tennisbal werpen in het park enz.

1 opmerking:

AnneRie zei

Eerste dag dus goed bevallen ;-) Sterkte van Peter.
Hij gaat elke ochtend om kwart voor zes richting Amsterdam. Helaas vaak pas om vier uur, half vijf weer thuis.
Het zou echt geweldig zijn als je in de toekomst een gedeelte van de tijd thuis kon werken.
In elk geval veel succes. <3