vrijdag 10 januari 2014
A28
4x per week rijd ik nu 's ochtends om 6 uur van Emmen naar Zwolle, en na half 1 's middags dezelfde weg weer terug. Van die ruim 80 kilometer zit ik dan zo'n 63 km lang op de A28. Ik doe er totaal een uur over, soms iets meer, soms iets minder.
Het blijkt dat ik 2 dagen toe kan met een volle tank, mijn bejaarde Alto heeft maar een klein tankje, lol. Ruim 40 euro benzine is dus zo'n 320 km, oftewel 2 dagen van en naar mijn werk.
Maandag en dinsdag was het droog weer. Dat vond ik al griezelig genoeg. Ik rijd absoluut niet graag in het donker, als het even kan probeer ik dat altijd te vermijden. Net als snelwegen...
Maar nu moet ik dus wel. Grotendeels dus over de A28, waar je voor een flink deel 130 mag rijden. Ik haalde geregeld toch maar vrachtwagens in als er in de verste verte niets achter mij aan kwam, want na een tijdje begint het te vervelen om steeds naar de achterkant van dezelfde vrachtwagen te kijken, in het pikkedonker. Alsof zijn lampen me proberen te hypnotiseren...
Dinsdag terug in Emmen had ik nog net genoeg benzine om de pomp te halen om hem weer vol te gooien.
Woensdag en donderdag regende het flink op de heenreis, en dat was nog veel enger dan alleen maar donker! Nu bleef ik bangig de hele rit achter dezelfde vrachtwagen hangen. Ik deed er wel iets langer over, maar ik was nog steeds op tijd op mijn werk, om kwart over 7.
Het viel me donderdag bij aankomst op het werk wel op dat er volgens mij toch nog meer in de tank zat dan op dinsdag... Toen heb ik me de hele terugreis afgevraagd of ik het wel net zou kunnen redden, en nu zag de meter er nog bijna halfvol uit...
Zou achter een vrachtwagen blijven hangen met 90 km per uur dan echt zoveel zuiniger rijden dan met 120 en nu en dan inhalen?
Op de terugreis mezelf geprobeerd in te houden, hoewel het toen daglicht en droog was, en terug in Emmen had ik nog zeker genoeg benzine over voor nog wat ritjes in de buurt! Misschien moet ik komende week eventueel maar iets eerder van huis, ja nog eerder dan 6 uur!, en zowel heen als terug braaf op de rechterbaan 90 km blijven rijden achter vrachtwagens? Want zoals het nu lijkt scheelt dat toch behoorlijk in de kosten (lees: benzineverbruik). Of is dat verbeelding???
PS: En wat lijkt die 70 km per uur op de Rondweg traaaaag na 63 km lang op de A28 met 100/120 km per uur! Alsof ik amper vooruit kom... Laat staan dat het me lukt om 50 te rijden als ik bijna thuis ben... hahaha!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
90 is zuiniger dan 120, maar achter een vrachtwagen blijven hangen rijdt niet zuinig. De luchtwervelingen zorgen daar wel voor. Gewoon je eigen plek opzoeken en rustig 1 tempo rijden is het zuinigst. Lukt t nog met je Alto?
Een reactie posten