woensdag 19 september 2018

Gisteren en vandaag


Vanochtend had ik de fietstest: zo lang en zwaar mogelijk fietsen op de juiste snelheid, volgeplakt met plakkers en draden en met een kapje over mijn mond en neus, en een bloeddrukmeter om mijn arm. Ze wilden niet zeggen of ik het goed gedaan had...

Daarna ben ik met dochterlief meegegaan naar huis. We hebben samen Coco gekeken, een heel leuke Pixar film, en heerlijk gezond gegeten, want ik zorg er nu wel extra voor dat ik zo goed mogelijk eet! Spinazie, een eitje, rundervink, lekkere aardappeltjes in kaassaus, heerlijk! En veel geknuffeld met de kleinkids natuurlijk, vooral met Jade die vrijwel de hele film tegen me aan zat :-D

Daarbij een glaasje whisky, want dat is mijn medicijn momenteel. Gistermiddag stond plotseling mijn huisarts voor de deur, lief! Na de Ziekte van Lyme 2 jaar geleden had ik het helemaal gehad met mijn toenmalige huisarts, en ben ik overgestapt naar een andere praktijk. Dat was een ouder echtpaar, en die hebben hun praktijk per 1 april overgedaan aan een jonge vrouw, een topdokter! Ben daar heel blij mee, en zoals ze gister ook spontaan langs kwam... Ze is vriendelijk en lacht veel, ze neemt alle tijd, enz. Dat geeft me echt het gevoel dat ik met vragen enz altijd bij haar terecht kan.

Toen ik zei dat, als ik het even niet zie zitten of erg zenuwachtig ben, ik een klein glaasje whisky neem zei ze: daar ben ik het helemaal mee eens! Ik wil als het ff kan absoluut geen kalmeringsmiddelen of slaappillen slikken, en deze zelfmedicatie had zij dus niets op tegen :-)

Ik moest vrijdag naar de huisarts om mijn bloeddruk te meten, dat heeft ze toen ook gelijk gedaan, dan hoef ik daar vrijdag alvast niet meer heen. Mijn bloeddruk was wel redelijk hoog (148/100?) maar dat vond ze heel normaal in deze omstandigheden. En hij was exact hetzelfde toen ik vanochtend aan de fietstest begon, ik ben dus best wel consequent, lol. Bovendien is die ook wel eens hoger geweest, dus het valt nog mee.

Na het eten vanavond, toen de kleinkids in bed lagen, heeft dochter me weer thuis gebracht. Daar lag alweer een brief van het ziekenhuis in de bus, ik heb in jaren niet zoveel post gekregen! Volgende dinsdag mag ik naar Hoogeveen toe voor een nucleaire longscan (doorbloeding). Gelukkig niet zo belastend als de pet-scan, niet nuchter zijn of veel water drinken en zo, gewoon een half uur onder dat ding na een injectie, en klaar. Dat zal ook inhouden dat ik voor die tijd in elk geval vast niet word opgenomen.

Ondertussen belde de WW vandaag ook weer hoe het met me is, en die zetten me nu op de lange baan "on hold". Officieel moet ik de eerste van de maand altijd zelf online mijn inkomsten doorgeven, ook al staat er dan altijd al ingevuld wat ik van het uitzendbureau kreeg (nu ziekengeld). Geef je dat niet door dan wordt de uitkering ook niet overgemaakt.

Morgen moet ik even een bericht in mijn uwv en in mijn werkmap zetten, en dan hoeft dat ook niet meer. Die inkomsten krijgen ze ook door van de belastingdienst, en zo krijg ik dan ook de WW gewoon op tijd uitbetaald als ik bv in het ziekenhuis lig. Ook het bedrijf waar ik elke dinsdag telefonisch moet melden of ik nog ziek ben voor het Uitzendbureau heeft genoteerd dat ik dat nu niet meer hoef, en dat ze over een hele tijd wel zelf eens bellen hoe het er mee is. Dat geeft allemaal ook weer wat rust :-)

Voor morgenavond en vrijdagavond staat er al iets leuks op het programma, dan ben ik dus al "onder de pannen". Zoals het nu lijkt ben ik dan van vrijdag t/m maandag helemaal vrij. De huisarts raadde me aan om elke dag ook minstens een half uur te bewegen, om mijn conditie goed te houden. Dus maar eens zien waar ik dan geocachen ga, of zo... Ligt ook aan het weer natuurlijk... 

En ja, ik rook nog steeds. Al sinds ik 12 was, en ondanks diverse stoppogingen waar ik alleen maar steeds zwaarder van werd, en die ik op zijn langst een maand of 3 a 4 volhield. Toen ik dat tegen de longarts zei was het antwoord: daar gaan we het nu even niet over hebben.

En de huisarts gister was het helemaal eens met het advies van dochterlief: als je nu accuut stopt geeft dat nog veel meer stress, je kunt als bijwerkingen hebben dat je nerveus(zer) wordt, niet kunt slapen, en/of erg gaat hoesten enz. Allemaal dingen die we nu even niet willen. Huisarts zei: ik wilde ook voorstellen dat je voorlopig nog gewoon blijft roken, op dit moment is dat het beste.

De bedoeling is als ik geopereerd word, dat ik dan sowieso minstens een dag of 10 in het ziekenhuis lig, en dat ik er daarna dan niet weer mee begin. Ik zal er dan vast ook geen enkele behoefte aan hebben, en het eerste afkicken gebeurt dan onder medisch toezicht ;-) 

3 opmerkingen:

Mies zei

Was trouwens geen slecht uitzicht, die dokter. Ik begin me ineens wat slapjes te voelen 😀

Aragog zei

Wie weet neemt ze nog nieuwe patiënten aan? :-D

ingrid zei

Wat een fijne huisarts, Sjouwke!! Dit hoor je toch echt niet meer zo vaak, een huisarts die huisbezoeken aflegt. En ik zie dat je gast er ook wel blij mee was :-)