zaterdag 15 januari 2022

Dick Haley, O.B. Whitaker

Van 1924 tot 1931 woonde mijn vader in Chicago, IL, USA. Zijn lagere school tijd bracht hij daar dus door. Ik heb nog steeds 2 boeken van hem uit die tijd, en dit is er een van. Je bent 11 of 12 jaar oud, en je emigreert met je ouders terug naar het thuisland, waar hij weinig herinneringen aan zou hebben. En wat neem je dan mee terug, als 11-jarig jongetje? 2 boeken!


Sinds ik een jaar of 12 was, stonden beide boeken in mijn boekenkast, en ik heb ze nog steeds. "Pa's boeken". De buitenkant van dit boek is, op wat vlekken na, nog keurig, binnenin zit het hier en daar wat los in de band. Maar wat wil je ook, de 7e druk van een boek uit 1910!

Gekregen in Chicago rond 1930 (?) - mee naar Nederland, daar telkens mee verhuisd, naar Eenrum, Den Andel, Beverwijk, met mij later mee naar Emmen, Rolde, Groningen, Zuidlaren, Erica, en weer Emmen. En het is er nog steeds.

 
In het boek zitten foto's, op glad papier met blanco achterkant. Speciaal in scene gezet voor dit boek? Of was er ooit een zwart/wit film van? Geen idee...  

Het Engels is wat apart, ouderwets? Of een soort dialect? kist ipv kissed, stoopt, ipv stopped, "Aincher pa dead"? walkt ipv walked, enz.
 

Een 1e editie is online te koop voor $ 75: Hardcover. Condition: Good+ condition. First Edition. 230 pages of text. Original hardcover cloth binding is sunned on spine, with moderate rubbing to extremities, and overall dulling and scattered staining. Illustrated with several black & white photographs. Several pages edges with minor staining. The author was from Merom, Indiana. Social Conditions. Size: 12mo - over 6¾" - 7¾" tall. Book.Ik heb er meerdere gevonden die aangeboden worden online, zelfs bij Amazon. 

En HIER Kun je zelfs het hele boek online lezen, alle pagina's, inclusief de foto's, zijn ingescand. Maar het exemplaar dat ik heb is natuurlijk wel extra super speciaal! 💞

1 opmerking:

Mies zei

Wat een bijzonder bezit!