woensdag 1 december 2010

APK goedgekeurd :-)

Vanochtend heb ik mijn auto laten keuren, en hij was helemaal in orde, daar ben ik dus weer een jaar van af :-)

Best vreemd trouwens: eerder ging ik ieder jaar met de Nationale Autobon (inmiddels failliet) naar Kwik-Fit toe. Dan kostte het me geen geld, want die bon betaalde ik met airmiles. Alleen vond Kwik-Fit helaas ieder jaar wel weer iets wat vervangen moest kon worden, zoals remblokken, remschijven, banden, e.d.

Vorig jaar heb ik hem (vanwege geen Nationale Autobon meer) laten keuren door de buren bij de pomp. Er werd eindelijk eens geen enkel mankement aangetroffen, en dat zette me aan het denken... Bij dat bedrijf kon het nu helaas niet meer omdat die inmiddels verhuisd zijn.

Al maanden tevoren stroomden de aanbiedingen voor APK mijn brievenbus in. De ene garage is er nog goedkoper mee dan de andere, van gratis tot 15 euro. Maar ik vertrouw garages niet zo. Ik kom daar als vrouw binnen, en een paar uur later bellen ze me op dat er een onderdeel helemaal stuk is. Terwijl ik nooit iets merkte tijdens het rijden. En wat doe je dan, laten repareren he, want hij moet toch door de keuring komen :-(

Gisteren ben ik eens gaan googlen op APK, want 2 december verliep die weer. Ik vond een APK station, waar ze alleen maar APK keuringen doen. Op de website werd duidelijk vermeld dat ze geen onderdelen leveren, of reparaties uitvoeren. Kosten 40 euro. Maar dit voelt toch een stuk onpartijdiger dan een garage die heel goedkope APK aanbiedt, en vervolgens je halve auto wil gaan vervangen ;-)

Bovendien kun je er terecht zonder afspraak, en mits geen steekproef (dat horen ze direct bij het afmelden) krijg je je auto een kwartier later alweer mee naar huis. Dus ook geen vervoer regelen van en naar de garage en de auto een hele dag kwijt zijn ;-)

En zo kwam ik alweer voor het 2e jaar op rij met mijn inmiddels 9 jaar oude autootje probleemloos door de keuring heen. Natuurlijk kan het komen omdat alles wat stuk kan gaan de laatste jaren al eens door Kwik-Fit vervangen was... Maar als een monteur tegen mij zegt dat mijn remschijven niet goed meer zijn, dan kan ik dat zelf niet controleren. Ook al laat ie me ze zien, dan nog zie ik het verschil niet tussen kapotte en goede remschijven.

Terwijl we wachtten tot ie afgemeld kon worden, raakte ik met de monteur aan de praat. Wat ik al jaren denk, bevestigde hij. Pasgeleden kwam er iemand wiens auto helemaal afgekeurd was, er moest voor 100-den euro's aan gedaan worden. Of hij even wilde kijken of dat allemaal nu echt nodig was...

Hij heeft die auto volledig gekeurd, en goedgekeurd. Kon werkelijk niets vinden dat niet goed was! Stomtoevallig werd juist die auto eruit gepikt voor een steekproef. De keurmeester kwam, en ook hij keurde die auto helemaal goed. Daarna gaven ze de keurmeester het formulier waarop stond aangekruist wat er allemaal stuk zou zijn!

Hij maakt geregeld mee dat mensen die twijfelen, nog een nakeuring laten doen bij hem. En dat dan een deel, of zelfs alles, wel in orde is. Vandaar dat ik daar nu maar altijd heen ga.

Een goedkope APK krijg je alleen omdat de garage hoopt dan te verdienen op de onderdelen die ze "moeten" vervangen. Dan liever 40 euro betalen aan iemand die er geen enkele baat bij heeft gebreken te vinden die er niet zijn ;-)

Geen opmerkingen: