woensdag 1 december 2010

Klussen met Aragog: Aluminium Bobbeltjesfolie

Men neme:
  • een oma met 2 linkerhanden (niet op de foto)
  • een enorm grote rol folie (15 euro bij Praxis)
  • iets om mee te meten
  • iets om mee te knippen
  • iets dat tweezijdig plakt 


Het recept: Rol een gedeelte van de rol uit op de grond. Meet op hoe lang en hoe hoog je radiator is. Knip de folie dan "ongeveer" ter grootte van de radiator. Schuif het erachter om te zien of het past. Zo ja, neem dan tweezijdig plakspul. In mijn geval foamtape (voor kaarten maken) want daar heb ik nog een flinke voorraad van liggen ;-) 

PS: Deze folie is enkelzijdig. Er is ook folie die aan beide kanten van aluminium is, maar die is een stuk duurder, en ik zie daar het nut niet van in. De zilveren kant weerkaatst de warmte, maar een radiator zit over het algemeen vast aan een muur, en staat niet midden in een ruimte... En mijn buitenmuren geven op het ogenblik echt geen warmte af!


Dubbelzijdig plakband dat goed plakt kan ook, en natuurlijk is er ook speciaal plakspul voor te koop. Plak nu boven- en onderkant van de folie tegen de muur achter de radiator, en de warmte aan de achterzijde wordt teruggekaatst de kamer in, in plaats van dat het de buitenmuur verwarmt. En als die niet te best geïsoleerd is: gelijk ook je tuin :-(

Hoewel ik de radiator exact opgemeten, en de folie ook precies op die maat geknipt heb, steekt het er nu toch nog ietsjes bovenuit. Daar ben je dus die 2 linkerhanden voor nodig!


Ik had hier verleden jaar al aan gedacht, maar toen was het alweer bijna lente. En ach, meestal hebben we hier toch niet echt winter (global warming en zo) en die paar nachten dat het dan een beetje vriest... Maar nu de winter dit jaar alweer extreem lijkt te worden heb ik toch maar wat klusspullen aangeschaft voor een beetje extra warmte in huis. En wellicht ook wat energiebesparing, want verleden maand moest ik 200 euro bijbetalen op de jaarafrekening. Volgens schoonzoon heb ik deze investering binnen een jaar wel terugverdiend :-D


Deze radiator is 2 meter 40 cm lang, en is nu klaar. Alles bij mekaar (meten, knippen, plakken) ben ik er nog geen half uurtje mee bezig geweest! Ik kan nieteens zien dat de rol dunner geworden is, dus morgen de hele rest van het huis er maar mee door lopen. Vorige winter stond hier het dressoir helemaal voor langs. Dit jaar geen dressoir er voor, en ook nog folie erachter. Ik ga vast geld terugkrijgen op de eindafrekening van 2011 ;-)

Houd dit blog in de gaten, want er volgen zeer binnenkort nog meer klustips!

Geen opmerkingen: