woensdag 28 september 2011

Ben Kwijt

Sinds enkele jaren gaat de politie hier niet meer over Gevonden Voorwerpen, maar zorgt Ben Kwijt daar voor. Tante Siet wees me er op, en toen ik het er met de politie over had zei die dat ik daar ook zeker even moest gaan kijken. Dochter en ik gingen er een paar dagen na de inbraak dus maar eens naartoe.

Volgens de politie konden we Ben Kwijt vinden in een grote loods schuin tegenover het politiebureau, en als er niemand is staat er een telefoonnummer op de deur waar je dan heen belt. De deur was op slot dus belde dochter, en kreeg een Beveiligingsbedrijf aan de lijn dat ons niet verder kon helpen...

We zijn toen naar het politiebureau gelopen, waar we aan de balie hoorden dat Ben Kwijt elke dag tot 2 uur open is, maar dat we maar naar het Servicepunt moesten gaan, op het busstation. Want alles wat daar gebracht wordt gaat later naar die loods toe... Daar aangekomen was het nog erg lastig vinden: ze zitten in een klein hokje aan de chauffeurskantine. Zo moeilijk te vinden dat het een wonder is dat iemand daar ooit gevonden goederen naartoe brengt.

Er was niets van mij gebracht, maar vaak duurt dat ook wel een tijdje, dus vaker langskomen. Ook zei ze dat veel mensen Ben Kwijt nog steeds niet kennen, en dus de spullen nog steeds naar de politie brengen, die dan eens-in-de-zoveel-tijd alles naar hun brengt.

Vanmiddag was ik om 1 uur dan weer bij Ben Kwijt tegenover het politiebureau, nu wel open. En toen bleek dat er in die hal alleen maar gevonden fietsen bewaard worden, want voor kleinere spullen moet je bij het Servicepunt zijn. Lekker, zoals ze allemaal langs mekaar heen werken!

Ik had een aantal gestolen voorwerpen, zoals m'n tas, en de geldkist met m'n papieren erin, ook op de website van Ben Kwijt gezet. De erg aardige beheerder van de gevonden fietsen liet me op zijn computer zien hoe dat werkt: Alles wat er binnen komt wordt ingevoerd, en als er dan een match is nemen ze contact met je op. Ook hebben ze toegang tot alle aangiften bij de politie, zodat ze daarin ook kunnen zien of een gebracht voorwerp als vermist of gestolen is opgegeven.

Hij gaat dus over de fietsen, die worden geregistreerd naar merk, kleur, kenmerken enz. Is er een match met een aangifte of met een ingevoerde verloren fiets op de website, dan neemt hij direct contact met je op. Een kenmerk kan zelfs een stickertje zijn, wat dan ook maar dat een fiets kan identificeren als de jouwe. Het schijnt dus echt wel zin te hebben om aangifte te doen als je je fiets mist!

Het Servicepunt werkt met hetzelfde systeem. Dus nu ik mijn tas, groen, heb ingevoerd op hun website krijgen ze die direct te zien als er een gebrachte groene tas door hun wordt ingevoerd. Eventueel gecombineerd met de groene gestolen tas uit mijn procesverbaal. Geen van mijn spullen stond in zijn programmaatje, maar soms kan het wel even duren voor iets geregistreerd is, zei hij. Geregeld zelf ook even langsgaan bij het Servicepunt, want wie weet...

Volgens hem weet iedereen hier wel van, maar zelfs de politie stuurde me dus naar de hal van de fietsen, terwijl ik kleine spullen mis. En dat Servicepunt is echt een toevalstreffer als je dat vindt: Dochter en ik hadden er bv nog nooit van gehoord. Dus of er nu veel mensen zijn die daar gevonden voorwerpen afgeven...

4 opmerkingen:

Mies zei

Ik heb er gewerkt,onderdeel van Veiligheidszorg Drenthe. Er kwamen toch best veel mensen aan de balie. Ze verkopen ook buskaartjes enzo. Toevallig was ik bij de fietsenloods omdat mijn fiets gejat is. Harry (met snor)is een goeie kerel. Het servicepunt heeft een duidelijke lichtbak op de gevel. Jammer dat het zo slecht bekend is..

Aragog zei

Misschien wordt het door dit blogje weer wat bekender? Dochter woont op loopafstand van het station en reist geregeld met de bus, en had er nog nooit van gehoord...

Ik sprak gisteren die zonder snor, die met snor liep op de achtergrond fietsen te plaatsen.

Maar ja, een hoofdagente verwees me dus zelfs naar die loods, terwijl ik geen fiets kwijt ben... En volgens de agent aan de balie werden de spullen van het Servicepunt eens in de paar weken naar die loods gebracht. Dus zelfs de politie is er niet helemaal mee op de hoogte.

Mies zei

Het kan zijn dat daar het spul dat na een paar weken niet opgehaald wordt, heengaat voor opslag. Als je acuut je spullen kwijt bent kun je beter naar het station en het serviceloket gaan. Ik heb heel wat ouwe meuk door de vingers laten gaan, die ouwe gymtassen en kunstgebitten moeten toch ergens heen :-)

Aragog zei

Ik mis geen kunstgebit, hahahahaha