woensdag 5 september 2012

I'm a lumberjack and I'm okay

Gistermiddag rond 5 uur

24 uur later :-)
Dat ging veel sneller dan ik verwachtte, gister een paar uurtjes en vanmiddag idem, en alles is al weg. Alle kleinere takken zitten in kleine stukjes in de kliko: ik werk dat blad net zo lief nu al weg, want straks heb ik weer genoeg afval van m'n andere bomen ;-)

Afdeling Haardhout
Waar tot voor kort stapels stoeptegels lagen (die liggen nu als bestrating bij andere oma), daar leg ik nu de echt dikke stukken, geschikt voor de open haard. Ik maak het niet in kleine blokken, dat is me echt te veel werk: wie het krijgt mag dat zelf gaan doen :-)

Afdeling Vuurkorfhout 
Pal naast de ingang naar de voortuin leg ik de takken die te dik zijn om in stukjes in de kliko te doen, maar wat dun voor een houtkachel: wie het gebruiken kan, bv voor een vuurkorf, mag het daar zo weg halen.

Mijn Gereedschap
Verreweg het meeste heb ik gedaan met mijn rozen snoeischaar, een cadeautje van zoonlief toen hij ooit eens als bijbaantje bij een rozenkweker werkte. Beide handzagen zijn heel oud (en flink bot). Toen kwam een buurman met dat dichtgevouwen blauw/groene dingetje aan. Het is net een vlindermes, je klapt het open en dan zit daar een kleine maar ontzettend scherpe zaag. Ik mag hem lenen zolang het nodig is :-D

Mijn nieuwe uitzicht
Terwijl ik houthakker speelde, was andere oma druk bezig haar splinternieuwe tuinhuisje te beitsen. Hier kijk ik nu tegen aan vanuit mijn keukenraam. Gebouwd door schoonzoon natuurlijk. Die oma's van tegenwoordig toch... heel anders dan mijn oma's vroeger ;-)





En nu wachten tot iemand me helpt om de volgende dikke tak van de Prunus af te zagen :-D

Geen opmerkingen: