donderdag 14 februari 2013

Samenwerken is een Kunst

Hotel ten Cate

Op donderdag werk ik niet, maar vandaag werd de nieuwe Jaarplanning voor 2013 gepresenteerd (die in het teken staat van Samenwerken), waardoor onze hele afdeling (Financiën en Belastingen) om 12 uur verwacht werd bij Hotel ten Cate. Grappig: bij dit hotel heb ik in een vorig leven nogal eens gewerkt in de keuken. Sindsdien is het overgenomen door de kleinkinderen van de oorspronkelijke oprichter, en aan de buitenkant beschilderd door de Toyisten

Daarvoor gaven ze de oude gasbol in Emmen al een geheel nieuw uiterlijk, sindsdien heet die De Stip
Aangekomen bij het hotel stond daar een prachtige auto, naar ik later hoorde is die gewrapt. Dat wil mijn autootje ook!!!!


Binnen kregen we allereerst lunch: uiensoep, heerlijk belegde broodjes, en daarbij koffie, thee en verse jus d'orange. Ik had met voorbedachte rade nog nieteens ontbeten, dus dat smaakte allemaal prima :-D


Na de lunch (neem gerust nog een broodje of iets te drinken hoor, het blijft gewoon staan) kreeg Dejo het woord, hij is de oprichter van de Toyisten. Normaal dragen ze in het openbaar altijd maskers, omdat ze als groep werken, niet als individuen, en dus anoniem. Er zijn momenteel 21 (bijna 22), het maximum aantal Toyisten is 26: ieder kiest een naam beginnend met een letter uit het alfabet. Bij 26 zijn de letters dus op.

Maar... Dejo hield zijn lezing vandaag als zichzelf, ongemaskerd dus. Uit respect heb ik geen foto van hem genomen! Wel erg leuk dat ik hem nu evt kan herkennen, want ook tijdens de Nieuwjaarsreceptie in de Muzeval, waar hij op het podium stond als één van de genomineerden voor Emmenaar van het Jaar droeg hij overall, masker en helm, hun handelsmerk.

Mooi he! Dit is vast Dejo's eigen auto...
De lezing van Dejo was ontzettend interessant! Ik ben altijd al fan van ze, omdat ik erg van kleuren hou en omdat ik wat ze maken erg mooi vind. Net zoals ik ook (mooi uitgevoerde) graffiti erg mooi vind. Vooraf had ik al wat gegoogled en leerde ik er al wat meer over, maar door deze lezing zie ik er nog veel meer in dan voorheen! Het zijn niet zomaar vormen en kleuren, die hebben ook een betekenis. Zie ook hun eigen website, voor alles wat ze nog meer doen dan grote objecten in Emmen beschilderen.

De vlinder rechtsboven, de olifant daaronder (met gezicht van de Schreeuw) en flink wat gele achtergrond is mijn werk :-)
Na de lezing kwamen er 10 doeken op de tafels te liggen, en veel tubes verf en kwasten. We mochten in groepjes van circa 6 man zelf aan de slag: maak een schilderij in de geest van het Toyisme. Eerst eng, want tekenen kan ik echt niet, maar achteraf was dit toch ook wel heel leuk. Nu afwachten wat er met "onze" doeken gebeurt, iedereen hoopt natuurlijk wel een beetje dat ze op onze afdeling komen te hangen!

Maskers, die dragen de Toyisten zelf, hier schilderden ze ze op de muren van een hotelkamer
Tussen het schilderen door mochten we in groepjes met Dejo meelopen om een aantal kamers in het hotel te bezichtigen (met zijn uitleg erbij!). Ook die hotelkamers (waaronder de bruidssuite) hebben ze beschilderd. De kleuren van vloer, beddegoed en badkamer zijn in elke kamer aangepast aan het thema.

De dierenkamer (met een knipoog naar Dierentuin Emmen natuurlijk) is vooral erg leuk  voor een gezin met kinderen

Nog een foto van de dierenkamer

Er is ook een spirituele kamer, een Charly Chaplin kamer, en nog diverse andere thema's.

Maquette nieuwe Dierentuin Emmen
Hierna gingen we naar de dierentuin, die nog gesloten is wegens winter. Dit weekend gaan ze weer open. We werden ontvangen in een restaurant, waar de Jaarplanning gepresenteerd werd, onder genot van een hapje en een drankje. Verder moesten we een zeer ingewikkeld spel doen met ballonnen, ingedeeld in 3 groepen. Onze groep won met stip :-) En er ontstonden discussies.


Daarna liepen we binnendoor, o.a. langs de krokodillen. Dat is een enorm warme vochtige omgeving. Ik kwam er binnen en mijn bril besloeg, en erger: ik snakte naar adem. Nog steeds niet helemaal beter, en vooral bij zo'n overgang (ook van huis naar koude vrieslucht) krijg ik het soms nog erg benauwd. Ik was dan ook blij toen we eindelijk in de volgende ruimte kwamen: bij de enorm grote maquette van hoe de nieuwe dierentuin eruit moet gaan zien, naar verwachting is die klaar in december 2015.


Hier volgde een presentatie door degene die de bouw van de nieuwe dierentuin leidt. Staande rond de enorme maquette zagen we dia's van hoe het straks gaat worden. Het ziet er prachtig uit, alleen... wordt het fors duurder: een dagkaart gaat naar verwachting circa 29 euro kosten. Als je alles wilt zien ben je minstens 8 uur zoet. Probeer dat maar eens met kleine kinderen, die zijn na 2 of 3 uurtjes al doodmoe! Het koude gebied (ijsberen, pinguïns) ligt het verste weg, kinderen moeten dus echt al wat ouder zijn (lees: uren lang kunnen lopen) om daar te komen.

Wel mooi klinkt het dat veel gebieden een soort jungle worden, waar je ook van de paden af mag, en daar dan kans loopt allerlei dieren "in het wild" tegen te komen. In één gebied zelfs allerlei spinnen en slangen... goh leuk (not!). Ook kun je straks met bootjes over een rivier, in jeeps door een hittegebied rijden, over een enorme touwbrug lopen boven de wilde dieren, en door een soort van apenkooi: veel klauteren en klimmen dus.

Hierna liepen we door een verder uitgestorven dierentuin, waar wel wat dieren te zien waren, o.a. een enorme buffel, en wat stokstaartjes, naar weer een ander restaurant. Daar werd een stamppotbuffet opgediend (hutspot, zuurkool en boerenkool) met daarbij rookworst, klapstuk en speklappen. Als extra was er allerlei zuur en piccalilly. Ieder kreeg 3 muntjes voor drankjes naar keuze. Na de stamppotten was het tijd voor het toetje, waar ik expres wat ruimte voor had vrijgehouden: griesmeel en ijs, met caramel-, chocolade- en aarbeiensaus naar keuze. Lekker!

Na afloop kregen we allemaal als herinnering deze Toyistentas mee naar huis :-)
Tegen 7 uur was ik weer thuis. Een erg drukke dag waar mijn hoofd nu helemaal vol van is, maar het was wel allemaal erg leuk! 

Omdat ik vandaag eigenlijk vrij was hoef ik morgen maar een halve dag te werken. Ik heb gezegd dat ik morgen eerst het weer even aankijk: ligt er sneeuw of ijzel dan kom ik wel rond de middag. Dat was goed, gelukkig :-)

Geen opmerkingen: