donderdag 18 juli 2013

Expositie Henk ter Horst

De ingang van Collectie Brands te Nieuw-Dordrecht
Op zaterdag 27 juli, om 3 uur ´s middags, wordt bij Collectie Brands een expositie van schilderijen van Henk ter Horst officieel geopend.

Dat kastje met antiek aardewerk mag wel tijdelijk ergens anders neergezet worden

Henk ter Horst, geboren in Roswinkel (1937) volgde de vrije kunstopleiding bij Academie Minerva te Groningen. Naast het leraarschap (o.a. te Assen) is hij steeds actief geweest als beeldend kunstenaar. Tot de jaren '80 schilderde hij hoofdzakelijk in een realistische stijl.

Het noordelijk kustgebied blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie voor hem. Eind jaren '90 begint hij met een serie sterk geabstraheerde schilderijen met als titel: 'Wolken en reflecties'. Besmet met het ‘Wad-virus’ zegt Henk: Je komt er nooit weer vanaf!

Om de ambachtelijke kant van het schilderen niet kwijt te raken maakt hij zo nu en dan ook stillevens. Zijn werken zijn zeer gevarieerd en boeiend, maar vooral erg mooi!

Her en der stonden schilderijen: dit waren wel favorieten van mij!
Van de "naakten" heb ik maar geen foto gemaakt, dit is tenslotte een blog voor alle leeftijden ;-)

Vandaag kwam de schilder langs met een flinke collectie schilderijen, en heel verschillend: naakten, (Groningse) landschappen, Waddenzee, abstract, en in allerlei technieken en maten. Alles werd eerst her en der neergezet en neergelegd, en toen begon het erg moeilijke werk: kiezen welke schilderijen geëxposeerd gaan worden, en waar ze komen te hangen! Het was ontzettend leuk om ook een beetje mee te mogen denken :-D


Links een dijkdoorgang, het lijkt heel sterk op die in de Oude Dijk van Den Andel! Met daarnaast 2 erg Gronings aandoende landschappen, hoewel deze 2 als ik het goed heb onthouden, Roswinkel uitbeelden. Net buiten Emmen dus, op de grens van Drenthe en Groningen.

Kleinere werken werden uitgespreid op de tafels van het "café"

Deze 3 wil ik zo wel bij mij thuis boven de bank ophangen :-)
De kunstenaar vertelde me dat hij de middelste helemaal maakte met een zwarte viltstift!

Henk ter Horst in overleg met één van de vrijwilligsters...
... en met één van de heren van het schilderijen-ophang-team

Na veel kijken en schuiven en overleggen worden de eersten dan eindelijk opgehangen

Nu uithangen: ze hangen aan nylon draden die altijd nog wat uitrekken door het gewicht, dus de komende dagen worden ze nog wel bijgesteld. En de kartonnen beschermhoeken gaan er natuurlijk nog af ;-)

Hoewel nog lang geen rechte, komt er toch al iets van lijn in ;-)

Vóór de officiële opening van de expositie op de 27e hangen ze natuurlijk allemaal keurig recht en in lijn, en dan zonder de kartonnen beschermhoeken ;-)

Mooi! Ik ben nooit zo van het abstracte geweest,  maar met ernaast in vrijwel dezelfde kleuren een klein realistisch werk van het Wad zag ik ineens wat deze voorstelt!

Links een tractor aan het werk op het land, rechts de Waddenzee

Nog een abstract schilderij (waar de trap voor staat) met rechts ervan weer een Waddenzicht waar dezelfde "beweging" in zit... Zó vind ik abstract erg mooi (ook dezen mogen wel bij mij thuis aan de muur, hihi)


De schilderijen zijn nu natuurlijk al te zien als je langskomt, alleen is de officiële opening van de expositie pas volgende week zaterdag, de 27e. Toen ik vanmiddag naar huis ging hingen de meesten al op hun plek (uit te hangen). Ontzettend leuk om de opbouw van een expositie eens mee te maken :-D

Onderstaand filmpje van circa een jaar geleden kwam ik tegen op youtube:

Geen opmerkingen: