dinsdag 15 mei 2018

Weg boom


Vanochtend ging ik eens kijken waar dat lawaai vandaan kwam: de buurman tegenover mijn voordeur liet zijn enorme oude eik weghalen! Vreemde tijd, zo in het voorjaar 😨


Naast het lawaai van het zagen hoorde je ook vogeltjes angstig roepen: ze hadden allemaal natuurlijk nog jonkies en nu werden hun nestjes zomaar ineens gemolesteerd!

Terwijl ik in de opening van mijn voordeur stond te kijken, vloog er een jong mereltje mijn huis binnen, zó de woonkamer in! Ik heb de voordeur wijd open gelaten in de hoop dat ie vanzelf weer de weg naar buiten zou vinden, maar helaas.



Later in de middag stonden er 3 buurkinderen toe te kijken, en ik vertelde ze van mereltje dat nog steeds binnen zat. Maar ik had geen idee meer waar? Het jongetje wist dat wel. Kijk: het fladdert voor het bovenraampje boven de tuindeuren. Dat werd zeer belangstellend gevolgd door Cosmo en Breezer, dus de tuindeuren open doen was geen optie. Het diertje vloog al wel, maar nog niet heel trefzeker...


De kinderen zijn toen naar binnen gegaan en het is ze gelukt het mereltje op te jagen richting voordeur, waar het gelukkig naar buiten vloog, en gelijk de struiken in. 

Toen het zagen klaar was, en de boom weg, was het een drukte van belang in de lucht. Een heleboel roepende vogeltjes die of hun kroost, of hun ouders kwijt waren. Alsmede natuurlijk dus hun nestjes! Onvoorstelbaar dat je in mei zo'n boom gaat weghalen! Als de buurman dat al niet wist, dan toch zeker wel die 2 mannen die zo te zien dit werk vaker gedaan hadden, want ondanks dat de enorme boom in een kleine achtertuin stond is er geen enkele schade ontstaan.


Mijn uitzicht is er niet mooier op geworden, ik keek liever tegen die boom aan dan tegen de reeks schuttingen en schuurtjes die ik nu zie vanuit de keuken. De flat waar vroeger tante Siet in woonde is nu helemaal te zien. Toen zij er nog woonden konden we alleen naar elkaar zwaaien als de boom kaal was...

2 opmerkingen:

Harry Perton zei

Wat een rotstreek. Ik vraag me af of deze man wel eens een vergunning hiervoor had. Zo ja, die worden vast afgegeven met een ultimatum: boom kappen voordat het broedtijd is.

Aragog zei

In Emmen hoef je al jaren geen vergunning meer aan te vragen voor het kappen van een boom. Zo komt ie er dus mooi mee weg :-( Drenthe hè, het staat hier vol met bomen, zelf heb ik er ook 2 in m'n achtertuintje, een eik en een esdoorn die er al langer staan dan m'n huis: https://gemeente.emmen.nl/producten/bomen-kappen