zondag 23 september 2018

Loopfiets

Char kwam vrijdagmiddag even langs: ze stond eerder die dag bij school te wachten toen ze iemand voorbij zag komen op een loopfiets. We wisten allebei niet eens dat zoiets bestaat! Eerst deed ik er wat lacherig over, maar na even googlen werd het steeds minder gek...  

 

Zij belde de Vegro op: Ja hoor, dat is een loophulpmiddel dat u bij ons kunt krijgen. U moet ons dan een verwijsbrief van uw huisarts e-mailen. Dan maken wij een afspraak en daarna wordt er eentje helemaal op uw maat en wensen enz aangepast gemaakt, en geleverd.

Ik direct de huisartspraktijk bellen, ze waren nog nét open: woensdag kan ik bij de praktijk de verwijsbrief ophalen! Dan die dus opsturen, wachten op een afspraak, op maat gemaakt... dat duurt (veel te) lang! 

Over 2 weken moet ik de fietstest van afgelopen woensdag opnieuw doen, en de huisarts adviseerde me al om elke dag minstens een half uur goed te bewegen, om mijn conditie op peil te houden, of zelfs wat te verbeteren? 

Wandelen gaat al lang niet meer. De afgelopen jaren ben ik door de artrose 6 cm gekrompen (ik was 1.67 en was van de week in het ziekenhuis nog maar 1.61). Als ik loop gaat heel snel mijn rug pijn doen, en stilstaan lukt nog geen halve minuut meer zonder ergens op te leunen. Dat was al begonnen voor de Ziekte van Lyme in de zomer van 2016, en die heeft er ook geen goed aan gedaan. 

Vorige winter heb ik 8 weken lang 2x per week een rugschool gedaan, om kracht en stabiliteit enz op te bouwen. Maar ook daardoor ging ik niet erg veel beter lopen. Door de artrose zijn mijn onderste 6 ruggewervels versleten, evenals mijn rechterheup, de linker in mindere mate, mijn handen en mijn nek. Het enige dat daar aan te doen is is diclofenac slikken om de pijn wat te verzachten...

Zwemmen gaat prima maar dat doe je niet elke dag. Fietsen gaat veel beter dan lopen, alleen moet het dan niet meer waaien dan windkracht 2... Ook moet ik met de fiets niet teveel hoeven stoppen, want op- en afstappen is pijnlijk wegens mijn versleten rechter heup. Ja i know, ik wor al behoorlijk krakkemikkerig, lol.

Een nieuwe loopfiets kost rond de 500 euro, maar toen vonden we er eentje op Marktplaats, die was er vrijdag net op gezet. Vraagprijs was 200 euro, en er stond al een bod van 150. Char heeft gebeld of ze hem vast wilden houden voor haar als ze 200 bood. Dezelfde avond nog heeft ze hem samen met andere oma opgehaald uit Steenwijk!

Een zeer lage instap: ideaal voor mijn heupen!
Gisteren kwam ze ermee langs, even proberen. De rem slijt wat aan aan het voorwiel, zadel stond niet echt lekker... en een mandje voorop zou erg fijn zijn! Hij ging mee naar hun huis en vandaag heb ik hem bij ze opgehaald, nadat schoonzoon hem zo goed mogelijk aan had gepast. We moeten er nog steeds mee naar een goede fietsenmaker want het zadel staat nog steeds niet lekker en het aanslijten van de rem hebben we geen geschikt bitje voor.


Maar! Vanmiddag ben ik vanaf dochters huis samen met haar naar de Jumbo geloopfietst. Omdat het een loophulpmiddel is kun je er ook gewoon mee een winkel in. Het is net zoiets als een rollator zeg maar, alleen anders. Zelfscanner mee, de boodschappen in het mandje, ideaal! Daarna, nog steeds lekker in de regen, naar de Lidl geloopfietst, en daar ook nog iets gehaald. En toen weer terug naar hun huis. 

Zie het zilverkleurige clipje bij de achterkant: dat kan ik zelf heel gemakkelijk omzetten en dan vouwt ie zich dubbel. We hebben allerlei manieren getest om hem mee te nemen, hij gaat heel gemakkelijk in mijn auto (3-deurs) gewoon achter de passagiersstoel. Ik kan dat zelf zonder moeite! 😃

Het mandje (een oudje van dochter zelf) kan ik heel simpel aan en af het stuur klikken. In de auto had ik het mandje op de voorstoel gezet. Weer thuis klikte ik mandje met boodschappen er weer aan, en loopfietste ik zo naar huis. Omdat ie erg klein is rijd ik hem gewoon naar binnen, hij staat nu in de huiskamer.


Deze is niet nieuw meer, en niet aangepast op mij. Maar dit werkt al zoooo fijn! En over een aantal weken heb ik "mijn eigen" loopfiets, en kan ik deze of bij dochter neerzetten zodat ik er daar ook eentje heb, of ik zet hem gewoon weer te koop op MP.

Ondertussen kan ik hier ook mee gaan geocachen!!! En een keertje naar de dierentuin, of naar de markt enz.! Een markt kan al jarenlang niet meer omdat ik vanwege mijn rug niet meer kan slenteren of stilstaan, maar met deze loopfiets lukt dat prima omdat ik dan zit te slenteren, en zit te stilstaan, dus ik heb hiermee totaal geen last van mijn rug! En toch krijg ik beweging, en kan ik lekker naar buiten toe :-D

Blij blij blij dus! 😀

Oh, en als iemand toevallig zin heeft om met mij te gaan cachen, of een uurtje naar Wildlands of naar het Rensenpark: dat kan nu dus! 

1 opmerking:

Margriet zei

Wat een geweldig ding! Fijn dat je daardoor weer een stuk mobieler bent.