donderdag 4 oktober 2018

Kollingsveen en de familie Frieling

Nog steeds wat slapjes besloot ik vandaag dat het hoog tijd is om weer wat actiever te worden, en dus: geocachen! Het zou vandaag erg mooi weer worden, maar daar leek het niet op, vanachter het raam: het miezerde af en toe wat en de zon liet zich ook niet zien. Maar toen ik rond 3 uur zat te appen met Jan the Rover zei hij dat het echt wel warm was buiten, en toen besloot ik er toch nog maar even op uit te gaan.

Ik heb weer 3 opgeloste puzzels van De Gouden Pijl gelogd, en een tradi die onderweg lag en die me al een hele poos toe roept: Kollingsveen. Dat is een heel klein oud uithoekje van Emmen, vlakbij Oranjedorp.

Oude kaart

De geschiedenis van Oranjedorp / Kollingsveen is verweven met de geïsoleerde ligging van Zuidoost Drenthe. Het dorp kon ontstaan door de vervening van het grote Boertanger Moeras. 

In 1853 werd begonnen met het graven van het Oranjekanaal vanuit de Drentsche Hoofdvaart, dwars door Drenthe, richting Nieuw-Dordrecht. 

In 1858 kwam dit kanaal gereed en begon de Drentsche Veen- en Middenkanaal Maatschappij te Dordrecht de omliggende complexen veen te ontginnen. Daartoe moest een kanaal worden aangelegd vanaf het Oranjekanaal naar de Verlengde Hoogeveense Vaart bij Klazienaveen. Dit kanaal, aangelegd onder supervisie van opzichter Frederik Bladder, werd de naar hem genoemde Bladderswijk. Op deze plaats ontstond Kollingsveen, het latere Oranjedorp. De naam Kollingsveen is ontleend aan het woord kolling dat kolk betekent.


Op 25 mei 2012 werd op de hoek Oranjekanaal - Bladderswijk een grenssteen geplaatst met tekstplaat waarop staat: "Kollingsveen 1858". Tot 1978 stond er een grote steen die door de familie W. Frieling was bekostigd. De tekst "Kollingsveen" was erop geschreven door Willem Frieling. Deze steen is na de afbraak van de woning van de familie Frieling verplaatst naar de Oosterwijk waar toentertijd een kwekerij van de gemeente was. Door de inzet van A. Arends, G. Frieling-Arends en T. Eising werd aan de Bladderswijk westzijde een nieuwe steen geplaatst.


Wel erg interessant die naam Frieling die aan deze plek verbonden is, want mijn kinderen stammen meerdere malen, zowel via mij als via hun vader, af van Frieling. Hun oudste Frieling voorouders zijn Jan Frieling, die in 1724 in Maastricht trouwde met Hendrina de Groot. Ik zelf stam af van hun dochter Hendryka (geboren 1725 te Maastricht), en de vader van m'n kids stamt af van hun dochter Jacobe (geboren circa 1730 te Steenwijk). Ze streken uiteindelijk neer in de omgeving van Rasquert en Tinallinge.


Ik heb in de uitgebreide stamboom die ik van deze familie samenstelde geen Drenten, wel heel erg veel Groningers die van ze afstammen. Ik vond het dus wel heel bijzonder dat ik in dit kleine oude hoekje bij Emmen deze naam tegenkwam!

 
HIER vind je een stukje geschiedenis van Kollingsveen,  o.a. over de familie Frieling in Emmen.

5 opmerkingen:

Mies zei

Familie van verzetsman Willem Frieling? Bijzonder, ik ga in de straat wonen die naar hem genoemd is.In die buurt zijn de meeste straten naar gefusilleerde verzetsstrijders genoemd. Dit vond ik erover:

https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/45892/willem-frieling#

Aragog zei

Helaas kan ik zijn ouders nog niet vinden. De geboorten op alledrenten gaan maar tot 1912. Die moeten 100 jaar geleden zijn voor ze gepubliceerd mogen worden, en dat gaat in batches, dus het kan nog een paar jaar duren. Weet ik zijn ouders dan kan ik terug gaan zoeken of er een connectie is met de Groningse Frielings. En ja dat jij in de W. Frielingstraat gaat wonen wist ik al ;-)

Aragog zei

Ben al wat verder :-) Jeetje, ik wou eigenlijk lekker naar buiten met dit mooie weer!

Zijn oma heette Aaltje Koiter !!!! Koiter is ook een voorouder van mijn ex, en die familie woonde in hetzelfde gebied als onze familie Frieling. Ik kan nog geen aansluiting vinden helaas:

1 Aaltien KOITER, Dienstmeid, geboren op 03 02 1852 te Zuidbarge.
Gehuwd op 31 jarige leeftijd op 11 12 1883 te Emmen met Willem FRIELING, Landbouwer, geboren circa 1852 te Emmen.
Uit dit huwelijk:
1. Willem, Vervener, geboren circa 1885 te Emmen.
Gehuwd op 20 03 1913 te Anloo met Grietje WILMS, geboren circa 1890 te Anloo, dochter van Egbert WILMS, Landbouwer, en Geesje SMIT.

Generatie II

2 Albert KOITER, Landbouwer, geboren op 30 01 1813 te Anloo, overleden op 13 03 1881 te Zuidbarge op 68 jarige leeftijd.
Gehuwd met
3 Hindrikje LAMBERTS.
Uit dit huwelijk:
1. Aaltien, geboren op 03 02 1852 te Zuidbarge (zie 1 op blz. ).

Generatie III

4 Maris Jans. Heel vreemde naam, kan dit Warner Jans zijn geweest, verkeerd gelezen door degene die het invoerde op alledrenten?
Gehuwd met
5 Aaltien Jans.
Uit dit huwelijk:
1. Albert KOITER, geboren op 30 01 1813 te Anloo (zie 2 op blz. ).

Aragog zei

Mijn oudste Groninger Koiters, nu een aansluiting zoeken met die uit Drenthe... is toch wel heel vreemd dat Frieling en Koiter voorouders van mijn kids zijn en die 2 namen in Drenthe ook samen voorkomen...

I.1 Warner KOITER.
Kinderen:
1. Jan Warners KOITER (zie II.1 op blz. ).
2. Jacob Warnders KOITER (zie II.2 op blz. ).

II.1 Jan Warners KOITER, Bakker te Onderdendam, geboren circa 1735, overleden op 10 04 1809 te Onderdendam. Zie GG p. 292: koperslager Frerick Koiter overl. te Groningen (A Kerk), en zijn vrouw Evertje Lubberts overl. 1624. Zijn wapen: I 3 rozen, II kreeft met hulstbladeren.
GG p. 295: 1648 overl. Jan Peters Koiter te Gron., I kreeft met hulstbladeren, nu II Uitgerukte boomstam, waaruit oprijzende een eikel tussen 2 bladeren.
De naam Koiter wijst erop dat deze familie afstamt van een bierbrouwer. Koit of kuitbier verschilde van ander bier doordat er geen hop in werd verwerkt. Een Koitenbrouwer was een brouwer van koit/kuitbier. Een Hoppenbrouwer gebruikte wel hop bij de bereiding van zijn bier. Zie ook De Marne Aug.'88: Folkert Koyter, alias Doctor Volcherus Coiter 1534 1576.
Ondertrouwd op 26 03 1762, gehuwd op 18 04 1762 te Onderwierum met Grietje Leenderts, overleden te Onderdendam, dochter van Leendert Willems en Aaltje Sywerts.
Uit dit huwelijk:
1. Willem Jans KOITER (zie III.1 op blz. ).
2. Warner Jans KOITER (zie III.2 op blz. ).

III.1 Willem Jans KOITER, geboren circa 1777, overleden op 23 10 1810.
Gehuwd voor 1803 met Jantje Jacobs STOLLINGA, geboren circa 1778, overleden op 13 11 1825 te Warffum, dochter van Jacob Ekkes STOLLINGA, Landbouwer te Warffum, en Fenje Berents BENNEMA (Eenje).
III.2 Warner Jans KOITER, Koopman te Westernieland, landbouwer op Sikkemaheerd, geboren op 29 10 1780 te Onderdendam, overleden op 23 12 1826 te Westernieland op 46 jarige leeftijd. Op 26 3 1827 verkopen zijn erfgenamen SikkemaHeerd te Westernieland. Deze had hij in 1804 gekocht van Renger Jacobs van Saaxumhuizen.
Pathuis 2174: predikant J. Koiter x A.W. Tammen.
2172: Albert Jans Koiter + 1799.
Gehuwd (1) voor 1805 met Bouwke Klaassens THEMA, Landbouwersche, geboren op 05 09 1784 te Pieterburen. Op Themaheerd.

II.2 Jacob Warnders KOITER, Landbouwer op Drysterborg te Middelstum.
Gehuwd met Trijnje Jannes.
Uit dit huwelijk:
1. Trientje Jacobs KOITER, geboren op 02 10 1768 te Zuidwolde, overleden op 05 12 1803 te Huizinge op 35 jarige leeftijd.

W.J. Frieling zei

Goede middag, wat betreft de genealogie van de Fam. Frieling ( inderdaad van de Kollingsveense veldkei) , kan ik verdere informatie verschaffen aangezien ik als kleinkind van Willem Frieling een fijne jeugd heb doorgebracht in Oranjedorp. Tevens klopt het dat de gefuseerde verzetsstrijder w.Frieling ook familie was.