donderdag 11 oktober 2018

Uitslag, en wéér een onderzoek

Vanmorgen zijn we bij de longarts geweest voor de uitslag van de voorgaande onderzoeken. Zoals altijd was Char weer mee, waar ik haar natuurlijk heel erg dankbaar voor ben! Ja dit gaat allemaal over mij, maar ik besef heel goed dat al dit gedoe ook erg veel impact heeft op mijn kids, en dan met name op Char die er "gewoon" altijd voor me is!

Ik heb een niet-kleincellige soort, het adeno carcinoom. Volgens de longarts zit die er al zeker een jaar, het is een niet snel groeiende soort, en kan geopereerd worden. Mits de lymfeklieren schoon zijn. Bij het onderzoek vorige week zijn 4 puncties genomen uit de lymfeklieren tussen mijn longen in, en die waren schoon!

Echter, om het helemaal zeker te weten krijg ik nu met spoed een kijkoperatie. Die is nog weer iets ingrijpender dan de bronchoscopie en het onderzoek van vorige week.


Ik moet daarna minstens 1 nacht in het ziekenhuis blijven. Onder volledige narcose wordt er dan een sneetje gemaakt in het kuiltje van mijn hals. Daarna gaan ze met een camera achter het borstbeen kijken naar diezelfde lymfeklieren tussen mijn longen in. Ook wordt er dan weer iets weggenomen, wat weer onderzocht gaat worden. Dat duurt zoals altijd een week. Is die kweek dan óók schoon, dan mag ik geopereerd worden!

Geen pretje natuurlijk, maar een operatie is wel de beste optie, en daar gaan we dus voor! Volgens de fietstest van gisteren en andere onderzoeken ben ik in elk geval gelukkig goed genoeg (fit en zo) om die operatie te ondergaan. Mits dus ook bij de kijkoperatie verder geen uitzaaiing gevonden wordt.

Die kijkoperatie is zoveel spoed mee dat ik vanochtend gelijk ertussen gedrukt ben bij de chirurg, waar ik al mee gesproken heb. Nu wacht alleen nog de afspraak met de anesthesist, dat is a.s. maandag. En ondertussen plannen ze de kijkoperatie alvast in, ik reken erop dat dat volgende week al gaat zijn... Ik moet dan daarna wel een nacht blijven, maar als dan alles goed is mag ik de volgende dag weer naar huis.

Na die uitslag, mits gunstig, volgt dan met spoed de operatie waarbij de tumor weggehaald wordt.
Dat is wel een erg pittige, maar we gaan ervoor! ;-) Ook zal ik na die operatie, als die dus doorgaat, chemotherapie krijgen.

Ik ben nu dus in elk geval weer even vrij tot maandag (laat maar horen als je iets  leuks met me wilt gaan doen!). Dan maandag naar de anesthesist, en daarna shoppen met Char, want ik wil een nieuwe nachtpon, of 2 :-)

En nu ga ik even kijken naar de instellingen voor reacties, want Char kan via haar telefoon in elk geval geen reactie achterlaten... Ik heb zover ik weet geen extra restricties aangevinkt of zo, maar dat ga ik nu dus even uitzoeken. Reageren hoeft echt niet hoor, maar het mág natuurlijk wel ;-)

4 opmerkingen:

Unknown zei

Test test.

ingrid zei

Lieve Sjouwke, erg heftig allemaal, en wat fijn dat je zo'n lieve dochter hebt die je zo bijstaat <3 .
Wat gebeurt er dan veel he. Sterkte en ga lekker genieten van het prachtige weer. Mijn weekend is vol, vandaag de stoelyoga en morgen de opleiding, dus geen tijd om iets leuks te gaan doen met je. :-) Liefs Ingrid

AnneRie zei

Wat zwaar allemaal Sjouwke. Heel veel sterkte. Heb je al een datum voor de operatie?

Aragog zei

Nu wel, zie m'n zojuist geposte blog...