woensdag 10 oktober 2018

Poezenkamer wordt Vogelkamer?

De Poezenkamer
Aan mijn woonkamer zit een stenen aanbouw van circa 2 bij 3 meter, met verwarming en verlichting erin. Daar stonden tot nu altijd diverse mandjes voor de poezen, een krabpaal, en hun eten en drinken. Ze konden door het kattenluikje naar binnen en naar buiten wanneer ze dat maar wilden.

Na het overlijden van Cosmo gisteren staat dat kamertje nu leeg. Omdat we het al aan zagen komen dat ik over niet al te lange tijd geen poes meer zou hebben, hadden dochter en ik al eens gebrainstormd wat ik dan met die ruimte zou kunnen doen?

Happy in zijn kooi, die op zich al aardig ruim is, voor slechts 1 vogel
Inmiddels denken we het te weten, mede dankzij de nieuwste hobby van schoonzoon en kleinzoon: een Vogelkamer!

Voor een longpatiënte is een vogel misschien niet echt het ideale huisdier... Ik heb overwogen om voor Happy een ander huisje te zoeken. Maar... Ik heb hem nu ruim 2 jaar, en dat schept toch wel een band ;-)

Happy is bang voor mij, en ik voor hem/haar. Hij heeft me een keer flink gebeten, wat een kracht zit er in zo'n snaveltje! En hem tam maken zoals bv Logan op bovenstaande foto probeert, is niet gelukt. Hij zou dan uiteindelijk uit je hand gaan eten, op je hand komen zitten... vergeet het maar!

Als ik hem eten wil geven dan ga ik met het eten voor zijn kooi staan. Hij klautert dan snel via de tralies naar de andere kant, zodat ik veilig zijn eten bij kan vullen, en als het klepje weer dicht zit komt hij kijken wat de pot schaft. Ik durf mijn handen niet meer vlakbij hem te houden, en dat is dus geheel wederzijds :o

Maar hij reageert als ik tegen hem praat, komt naast mijn hoofd zitten als ik op de stoel naast hem zit en we hebben dan wel echt contact. Als hij in de verte buiten de stem van Jade hoort begint hij te roepen al lang voordat er aangebeld wordt... hij hoort er wel echt helemaal bij hier!

Vorige week keek ik weer eens op de Valkparkietengroep waar ik op Facebook bij zit. Zou ik daar vragen of iemand hem overnemen wil? Ik heb snel weer afgesloten, nee... eigenlijk wil ik hem echt niet kwijt!

Nu zijn schoonzoon en Logan tegenwoordig dol op ontwerpen: bouwtekeningen maken van een droomhuis, van een fantasiebed enz. Kunnen ze uren zoet mee zijn! En zo bedachten we dat een ruimte van 2 bij 3 een geweldige Vogelkamer zou kunnen worden. Met een grote speelboom erin, veel speelgoed, en klauterplekken.

Zoonlief als vogeltemmer


Er zit een deur in naar de woonkamer, daar zou dan gaas in moeten, zodat we elkaar wel kunnen horen en zien. Er zit ook een raam naar buiten in, en daarnaast een deur met glas erin. Happy zou dus licht genoeg krijgen, en naar buiten kunnen kijken. Er zit ook verwarming in voor de winter.

Voor de poezen heeft ex toendertijd een ondervloer met tapijttegels gelegd, maar daaronder zit een gladde tegelvloer. Daar zouden we houtkrullen o.i.d. op kunnen leggen als bodembedekking.

Voor mijn longen zal het vast wel wat gezonder zijn als Happy met zijn fijnstof niet meer in de woonkamer zit, pal naast mijn stoel. Maar hij hoeft dan gelukkig ook niet weg! En beide heren hebben een gaaf project om zich samen op uit te leven.



Kleinzoon, die nogal dol is op beestjes in het algemeen en op Happy in het bijzonder, vond wel dat met zo'n grote ruimte het zielig zou zijn als Happy daar dan helemaal alleen woont. Dus of hij dan zelf een eigen vogel mag uitkiezen als vriendje? Jazeker wel! Alleen even uitkijken dat dat een vogel wordt die goed samen kan met een Valkje...

Vanochtend zei dochter dat de mannen het komende weekend al met het Project Vogelkamer willen starten!

Char, Jade en ik kunnen dan gaan knutselen, want ik heb al heel wat leuke ideetjes op Pinterest opgeslagen voor parkietenspeelgoed en zo! 

En dan... heb ik even op internet gekeken: cavia's en parkieten schijnen ook heel goed samen te kunnen wonen... De cavia's wonen dan natuurlijk op de vloer. Ze lusten allemaal graag fruit en groente, en ze "bijten" mekaar absoluut niet... Hihi, straks heb ik m'n eigen indoor dierentuin? :-)

 Ik word al helemaal Happy van het plannetjes maken :-D

1 opmerking:

Mies zei

Parkieten en cavia's.. als ze maar niet kaalgeplukt worden door de vogels, als ze nesteldrang krijgen 😁