maandag 12 november 2018

Murphy's law :-(

Maar juist dat kalm blijven lukt me nu echt ff niet meer... :-(

Als ik er goed over nadenk, is mijn belangrijkste en dierbaarste bezit toch wel mijn E-schijf! In mijn computer zitten meerdere harde schijven, eentje waar windows op staat, eentje waar programma's en downloads en zooi op worden gezet... En eentje waar alles en alles op staat dat ik never nooit niet kwijt wil!

Op mijn E-schijf staan o.a. alle foto's: van mijn kleinkinderen, mijn kids, van al mijn huisdieren sinds er pc's bestaan. Alles van vroeger mijn winkeltje, Atelier Hobbit, al mijn administratie. Foto's van alles wat ik ooit gemaakt heb. Mappen vol familiefoto's, ook erg oude!, familie-advertenties, niet alleen van mezelf maar vooral ook wat anderen me ooit hebben toegestuurd. Bestanden met familiegeschiedenis waar ik nog naar moet kijken...

Ooit door schoonzoon bedacht: als je pc eens moet worden leeggehaald, of als windows problemen geeft, je raakt nu nooit meer iets kwijt wat je echt dierbaar is. Want alles wat je niet kunt missen staat nu op een aparte harde schijf: :/E.

Zaterdagochtend voor ik de pc uit zette om naar Borne te reizen, wastie er nog. Zondagavond toen ik na een lang weekend vol genieten van al mijn kinderen en kleinkinderen weer thuis kwam, niet meer :-(

:/C is er nog (windows), en :/D ook: programma's e.d.

Vanmiddag kwam Feike langs, nadat Char hem gisteravond had gezegd om nog maar even niet aan mij te vertellen wat er zou kunnen zijn. Maar nu blijkt dus toch het ergste: kennelijk is de aparte harde schijf waar alles van :/E op staat, stuk. Mijn pc werkt nog prima, en ook alles van C en D staat er nog op.

Nu hebben ze :/E meegenomen. Char gaat morgen bellen naar computerwinkels e.d. Op zoek naar iemand die alles kan redden wat ik never nooit niet kwijt wil! Om het over te zetten op een nieuwe harde schijf...

En dat net nu ik dus heel erg probeer om optimistisch en vrolijk en rustig en zo te blijven voor de operatie de 21e.

Ontspannen door puzzels voor geocaches op te lossen? Al mijn Geocaching docs staan erop. En ik geniet vaak van mijn screensaver die random al mijn opgeslagen foto's laat zien... Van die E-schijf!

Ik probeer nu dus heel erg om niet totaal in de put te vallen, om nog steeds optimistisch te blijven (het komt vast wel weer goed)...

Maar als ik dat echt allemaal kwijt ben? Dat zou een totale ramp zijn! Ontzettend veel wat daar op staat kan ik nergens anders meer vandaan halen! En als ik het even te pakken krijg van m'n ziekte, en de komende operatie enz. dan staat daar nu juist net alles op waar ik mee bezig kan, dat me weer even van m'n zorgen afleidt.... :-(

Eén lichtpuntje: Pro-Gen, mijn genealogieprogramma waar ik meer dan 100.000 bloedverwanten in heb opgeslagen sinds er een computer bestaat, staat op :/C! Dus dat ben ik goddank niet kwijt! Naast data en dergelijke staat daar zo ontzettend veel in. Verhalen die me verteld zijn, herinneringen van familieleden die allang niet meer leven... Chars eerste reactie was ook direct: Mama ik ga in elk geval proberen om Pro-Gen voor je te redden, maar gelukkig hoeft dat dus niet. Maar voor de rest.... Ik kan wel huilen! :-(

/Note to self: asap een backup maken van Pro-gen, ergens, morgen maar es kijken of het op een usb-stick past die ik heb, of op wat dan ook. Want als ik dat ooit kwijt raak...

2 opmerkingen:

Christina zei

tip: dropbox (de cloud dus) is heel veilig. en Usb-sticks koop je heel voordelig via aliexpress. *duimt op een goed afloop*

AnneRie zei

Wat vreselijk Sjouwke. Hoop dat :/E te redden is.

Veel sterke, ook voor de 21ste. <3