maandag 7 januari 2019

Laatste infuus?

Als het goed is dan is zojuist voor de laatste keer een infuus aangesloten op mijn picc lijn! Die zit er in sinds 6 december, en officieel moet ie t/m vandaag. Morgen naar het ziekenhuis voor bloed afname (dat gaat ook via de picc lijn), en voor een thorax foto, en dan vrijdag naar de longarts voor de uitslagen daarvan. Als de infectie nu over is zal de volgende halte wel de bestraling worden, maar dat horen we vrijdag...

Zo worden ze telkens per 3 dagen geleverd door de apotheek van het ziekenhuis. Elke ochtend haal ik er eentje uit de koelkast, ongeveer een uur voor de thuiszorg komt om hem aan te sluiten.


Volgens het ziekenhuis had ik toen ik voor de 2e keer op IC belandde een infectie. Volgens de wijkzuster had ik toen sepsis. Komt op hetzelfde neer natuurlijk, ongeveer, alleen weet ik dat van die sepsis past sinds kort. Klinkt toch net even wat heftiger dan "een infectie". Vandaar dus ook toen eerst antibiotica via infuus, toen al mijn aders ontstoken waren via pillen, en toen die niet werkten dus sinds 6 december infuus via de picc lijn. Al met al krijg ik dus al zo'n 6 weken (of langer?) antibiotica. Dat is best lang, als een normale kuur meestal een week duurt.

Hoewel de picc lijn er wel in blijft zitten (die willen ze later ook gebruiken voor de chemo), scheelt dat vanaf morgen al een heel stuk aan gedoe. Eerstens ben ik dan de helft van al het verband om m'n arm kwijt, plus de bobbel van de infuuspomp (easy pump), maar ook hoeft die dan niet meer elke ochtend gedaan te worden, maar slechts eens in de 5 dagen onderhoud.

En zo ziet ie er uit: easy pump, het balletje is de pomp, er binnenin in het staafje zit het infuus, dat 24 uur lang langzaam wordt afgegeven door de picc lijn. De volgende ochtend is het geen balletje meer, maar is ie vrijwel plat
 De antibiotica die ik de afgelopen maand op deze manier in m'n arm heb heet Flucloxacilline

Mijn hele linkerarm wordt erdoor in beslag genomen, met een dikke bobbel waar het infuus zit. Vandaag dus de laatste keer, en dan heb ik na een maand weer een normale arm, met alleen nog wat verband om mijn bovenarm, om de picc lijn te beschermen :-)

Geen opmerkingen: