maandag 25 maart 2019

4x Chemokuur

Op 2 april - 23 april - 14 mei - 4 juni

Ik moet me dan om 8.30 uur melden bij de dagbehandeling oncologie, waar ik dan tot circa 16.00 uur lig. Daarna word ik naar de longafdeling gebracht waar ik de nacht doorbreng. De volgende ochtend rond half 10 word ik dan weer vrijgelaten 😏

Gemakkelijk zittende kleding aan, tablet mee (er is prima wifi), en m'n e-reader. En eventueel m'n haakwerk...  Oh ja, en wat fruit, wegens niet verkrijgbaar in het ziekenhuis! 😞

Ik moet vandaag al beginnen met dagelijks foliumzuur te slikken (meegekregen). Ik krijg nu elke 6 weken een injectie met vitamine B12 (vandaag de 1e al gekregen), en ik heb medicijnen mee voor de avond ervoor, en voor de ochtend van, tegen bijwerkingen zoals misselijkheid.

Een nadeel is dat ik nu geen diclofenac meer mag, geen NSAIDs, omdat dat nierschade kan geven bij deze chemo. Dat slik ik al jaren voor de artrose... Wel mag paracetamol, en tramadol. Van die laatste heb ik nog 1,5 doosje liggen van toen ik in 2016 Lyme had, eens zien hoe goed dat helpt...

Ik ga NIET mijn haar verliezen! 😄 M'n haar kan wel iets dunner worden, of slap, en/of niet goed willen zitten. Maar kaal ga ik zeker niet worden! Ik hoef er ook geen koelkapje voor op of zo, bij deze soort chemo word je niet kaal! Dat is een hele geruststelling, omdat Char en ik al besloten hadden dat kaal mij niet zal staan... 😟

Vanaf nu mij absoluut niet bezoeken als je  denkt een virus onder de leden te (kunnen) hebben! Ik mag absoluut niet meer verkouden worden, enz. Dat heb ik de hele winter al niet gehad, wonderlijk genoeg, maar nu is het dus echt zaak om niet even een besmetting op te lopen van het één of ander.

Bijwerkingen kunnen vooral misselijkheid zijn. Geen trek in eten, veranderde smaak. Normale dingen die ineens vies smaken.

Ik mag nog steeds niet afvallen, ook al heb ik overgewicht. Donderdag nog gewogen op radiologie, werd dat vandaag alweer gedaan! Wat een luxe zeg, niet af mogen vallen, met mijn overgewicht... lol! Kom dus maar op met die moorkoppen! 😋

Nog een bijwerking, hetzelfde als tijdens de bestralingen, is vermoeidheid. Maar daarvoor heb ik het ziekenhuisbed voor de tv staan, plus genoeg te lezen op m'n e-reader! 😉

Ook kan ik last krijgen van oorsuizen of een pieptoon in m'n oren, dat moet ik dan doorgeven.


LET OP! Bij verhoging in de temperatuur (vanaf 38.5) gelijk bellen met Minke, of de spoedeisende hulp! Bij piepen en moeilijke ademhaling ook gelijk melden bij Minke, of de spoedeisende hulp


Fabels ontkracht! 
Tijdens en direct na de chemo enz mag ik gewoon knuffelen, zelfs ook met kleinzoon J.P. van 8 maanden!
Ik besmet niemand dus, ik mag gewoon worden aangeraakt.
De huishoudelijke hulp hoeft ook geen beschermende kleding e.d. dragen om mijn bed te verschonen of de was te doen!

De enige voorzorg die thuis nodig is, is in de eerste paar dagen na de chemo na toiletbezoek het deksel op de wc te doen en dan 2x door te trekken. Eventuele druppeltjes die dan toch nog op de wc bril zijn gekomen even afnemen met een gewoon schoonmaak weggooi doekje ;-)
Dit omdat sommigen (ze weten zelf wel wie ik bedoel 😜) met de wildste verhalen en theorieën kwamen over protocollen en dergelijke 😠 De ene chemo is ook de andere niet, maar in mijn geval is er dus geen enkele voorzorg nodig, behalve dat je niet in aanraking komt met mijn toiletgebruik.

Vorige donderdag had ik een afsluitend gesprek met de arts van radiologie, die zei dat we er wel zeker van kunnen zijn dat het snijvlak waar ik op bestraald werd, nu schoon is. Volgens haar is er nu een kans van 30 tot 50% dat de kanker terug komt.

Volgens het gesprek vandaag heb ik stadium 2B. Dat wist ik nog niet, omdat ik er ook eigenlijk nog nooit naar heb gevraagd. Dit omdat er voor de operatie niets werd aangetroffen in een lymfeklier, maar na de operatie wel, in eentje. De chemo dient er nu voor om eventueel nog rondzwervende kwaadaardige celletjes ook definitief uit te schakelen. Net als bij de bestraling is ook hier weer nergens te zien of te bewijzen of het heeft geholpen. Sterker nog, misschien is de hele chemo niet nodig omdat er al niets meer in me zit. Dus dit is puur voor de zekerheid, om zo goed mogelijk uit te sluiten dat de kanker toch nog weer ergens de kop op gaat steken!

In principe zou ik hierna dus genezen kunnen zijn. Al kunnen ze dat pas echt zeggen als ik over 5 jaar bij controle nog steeds niet weer ergens een tumor heb...

Al met al ziet het er dus erg positief uit allemaal. Nu nog even doorbijten en die 4 kuren nog doorstaan. En na 4 juni dan herstellen, en weer beginnen conditie op te bouwen, en weer dooorrrrrr met m'n leven! 😀

6 opmerkingen:

Mies zei

Moeten dat twee of drie moorkoppen worden? :-) En "wilde verhalen en theorieën" vind ik wel erg kort door de bocht, voor wat het waard is; mensen die je graag mogen maken zich zorgen om een eigenwijze patiënt en mensen in haar omgeving. Bovendien zijn ze niet uit de duim gezogen, maar misschien zijn er met jouw soort chemo minder strenge voorschriften.

Positief dat je je haar niet kwijtraakt, is zo'n vervelende bijwerking :-( Nu maar fruit inslaan, ik zag dat Aldi aardbeien in de aanbieding heeft. Flinke toef slagroom erop en genieten!

ingrid zei

Knuffel Sjouwke (jaja, virtueel kan dat en mag dat) heb ook geappt. xx

AnneRie zei

En dan maar hopen dat je zo weinig mogelijk bijwerking hebt. Niet kaal worden gelukkig. Dat is wel heel fijn naast alle ellende. Heel veel sterkte lieverd. Wij gaan begin april met vakantie maar hopelijk kan ik waar er wifi is je volgen. 1 Juli zijn we weer thuis. Dan is voor jou ook alles achter de rug en ben je weer aan het herstellen. Knuffels en lieve groet, AnneRie

Aragog zei

Ja, maar ik zei toch gelijk al dat er verschil is in chemo, de ene chemo is de andere niet, dus een vast protocol, zoals jij dat verwachtte van bv At Home First, is er ook niet voor te geven ;-)

Die moorkoppen (aardbeien met slagroom is ook goed) wacht ik nog steeds op... :-P

"Mensen die je graag mogen" check :-)
Dat "eigenwijze" ga ik maar niet op in... lol

Aragog zei

Lekker joh, zo'n lange vakantie! Weer naar Frankrijk zeker? Met de caravan? Ik denk er over om nadat alles achter de rug is, zelf lekker een weekje weg te gaan, ik weet alleen nog niet waarheen... Wijk aan Zee is zeker weer een optie, maar misschien eens avontuurlijk doen en heel ergens anders naartoe? lastig lastig...hihi

Volg je https://www.buurmanenbuurmanopreis.nl/ ook? Ricks grote avontuur deze zomer, plus als sponsor voor het Ronald MacDonalds Kinderfonds! Gelukkig gaat ie pas weg als ik de laatste chemo gehad heb, dan hoeft ie zich tenminste over mij geen zorgen meer te maken! :-)

AnneRie zei

Ik volg de buurmannen nog niet. Ga proberen dat inderdaad te doen.