dinsdag 12 maart 2019

Vitamine D (de wegen van een Benu apotheek zijn soms ondoorgrondelijk)

Maandag 25 februari kwam m'n huisarts weer eens gezellig op visite. Even bijkletsen 😏 Ze heeft toen o.a. een aantal medicijnen voor me nabesteld, waaronder vitamine D (Cholecalciferol). Dat slik ik sinds in het ziekenhuis bleek dat ik dat zelf veel te weinig aanmaak, ook al kom ik vrijwel elke dag wel buiten. Toen ik mijn elleboog gebroken had door in m'n slaapkamer te struikelen over een snoertje bleek dat het best nuttig is als ik dat iedere dag bij slik... 😕

Vitamine D is nuttig voor:
  • Calciumstofwisseling: Calcitriol bindt zich aan de vitamine D-receptor. Suppletie van vitamine D aan ouderen staat momenteel erg in de belangstelling.
  • Immuunsysteem
  • Hart en bloedvaten
  • Voorkomen van bepaalde vormen van kanker
  • Stemmingen / depressie
Mja, naast dus dat het beter is voor m'n botten om het dagelijks in te nemen is het o.a. ook beter voor mijn stemming nu ik ziek ben, enzovoorts.

Een paar dagen later echter belde de apotheek: Sinds januari wordt de vit. D zoals ik die al jaren slik op recept, niet meer vergoed. Wat wel vergoed wordt is eenzelfde tablet, maar dan veel sterker. Die neem je 1x per week in, in plaats van dagelijks, maar de werking is wel hetzelfde. Alternatief is dus dat je het zelf gaat betalen. Prima hoor, doe die gratis sterkere dan maar... Ze zouden het vrijdag 1 maart komen brengen.

Op donderdag 7 maart belde ik de apotheek, o.a. omdat ik nog steeds geen vit. D gezien had, en ik er inmiddels al meer dan een week zonder zat. Vooral nu lijkt me dat niet erg wenselijk... De apotheek zei dat wegens ineens een enorme vraag naar de gratis hoge dosis 1x-per-week variant (goh, hoe zou dat nu toch komen?) het even niet leverbaar was. Volgens hun informatie zouden ze het de 22e maart pas weer geleverd krijgen, maar "het kan ook best dat het dan weer wordt uitgesteld...". 

Het alternatief: Wij leveren u nu eerst nog de pilletjes die dagelijks geslikt moeten worden (zoals ik ze dus al jaren heb). Maar dat ging mij dan wel 8 euro kosten. Nou ja, dat moet dan maar. Naast waar  ze officieel voor zijn (sterke botten) vind ik ze momenteel ook best belangrijk voor het immuunsysteem, en om mijn positieve stemming er wat in te houden 😏

Gisteren (11 maart) kwamen ze het brengen. Voor 8 euro dus, totdat op of omtrent de 22e maart die sterkere, 1x per week te slikken, variant weer leverbaar is. En ik kreeg dus, zeer efficiënt (not), een pot met 300!!! pilletjes!

Naast wat er dan zo ongeveer rond de 22e geleverd gaat worden (of niet), en eens per week te slikken, ben ik de komende jaren nu al voorzien, whahaha!
----------------------------------------------------------------------

UPDATE:

Vanochtend, 15 maart, kreeg ik 3 doosjes met in totaal 12 pillen voor 1x per week. Wat mijn voorraad nu brengt op voldoende voor 384 dagen! 😹  😹  😹 


En ook nog een week eerder dan de verwachte 22e, in plaats van later waar de apotheek van uitging... 

Geen opmerkingen: