woensdag 20 maart 2019

Wat een pech, het halve park is weg!

Emmer buurt sceptisch over vijver tegen wateroverlast


De wateroverlast die een deel van Angelslo plaagt na hevige regenval, wordt aangepakt. De gemeente Emmen wil een vijver en een regenwaterriool aanleggen.
Een paar keer per jaar is het raak in het lager gelegen deel van Angelslo, rondom de Elkingeslag. Wanneer de regen met bakken uit de lucht valt, veranderen de straten in kolkende rivieren. ,,Dan is het hier Elkingeslag aan de rivier, of soms Elkingeslag aan zee’’.
Rioolbuizen te klein
Afgelopen zomer, toen het weer mis was, kondigde de gemeente aan een onderzoek te doen naar de riolering en naar mogelijke maatregelen om de overlast te verminderen. Uit dit onderzoek blijkt dat de rioolbuizen inderdaad te klein zijn en dat er in dit deel van Angelslo te veel bestrating is. Het regenwater kan daardoor minder gemakkelijk weg.
Een vijver zou, samen met een aparte regenwaterriolering, enig soelaas kunnen bieden. Deze vijver moet een plek krijgen in de groenzone tussen de Kerspellaan en de Dingspellaan. Aan de ingreep hangt een prijskaartje van zo’n 700.000 euro.
Niet afdoende
Dinsdagavond hield de gemeente in De Marke een inloopbijeenkomst over de voorgestelde aanpak. ,,Eerst zien, dan geloven’’, verwoordde omwonende Dolf Doornbos het algehele gevoel. ,,Ik woon hier al sinds mijn geboorte en er is altijd wateroverlast geweest. Het water komt niet alleen van boven, maar ook uit de putten. Kan zo’n vijver dat verhelpen, als die hoger ligt dan de straten waar het om gaat?’’
Ambtenaar Bertus Veldman gaf toe dat de vijver, zelfs met een apart regenwaterriool, niet afdoende helpt. ,,Ook voor de vijver geldt: vol is vol. Er kan 5.000 kubieke meter water in. Wij verwachten wel dat de overlast veel minder frequent zal zijn en in kleinere hoeveelheden.’’ Volgens Veldman zou de beste oplossing de aanleg van een grote afvoerbuis richting het Bargermeerkanaal zijn. ,,Daarover zijn we in gesprek met het waterschap. Maar dat is iets voor de langere termijn.’’
Bovenstaand artikel is alweer van ruim 2 jaar geleden... maar nu zijn ze er eindelijk mee aan de slag gegaan! En hoe... Het grootste deel van het Loopark is nu één grote bouwput!


 Filmpje!

Hier zie je op de achtergrond de hoge bergen (drijf)zand, die vorig weekend in het nieuws waren! Inmiddels staan overal flinke hekken omheen, en die bergen zand staan nu zelfs achter hekken die binnen hekken liggen...
Mijn straat staat gelukkig nooit zo erg blank, en ik heb ook nog nooit water in de kelder gehad, of onder de vloer. Maar toch heb ik er ook last van, als ik probeer naar huis te rijden na een flinke bui, want dan moet ik wel door die kolkende watermassa aan het begin van het cluster heen rijden... Vaak zie je dan auto's op de groene middenberm van de Statenweg staan. Die bestuurders laten dan liever hun auto daar achter om lopend verder te gaan, dan het risico te lopen op waterschade.


Als dit mooie vijvers worden, met wat leuke beplanting er omheen, en met weer zoals het was ook een gezellig zitje, een tennisveldje enz, dan valt het vast wel mee als het klaar is...



Het fietspad waar ik normaal binnendoor overheen fiets, naar het winkelcentrum...

Richting mijn huis, en dus ook richting het bos, ziet het park er nog uit als vanouds :-)

Zo ziet het er uit als ik op weg naar huis nog even achterom kijk
Hopelijk is het over een poosje weer gewoon een mooi Loopark!

2 opmerkingen:

Mies zei

Bij ons in Emmermeer stond het in de zomer na een wolkbreuk of fikse onweersbui ook altijd blank. Ik kan me herinneren dat een buurjongen eens met de surfplank door de straat kwam varen :-) Het is een wijk als een omgekeerd soepbord; alles van de Hondsrug loopt naar beneden. Eerst hebben ze het Haagjespark veranderd en er een waterberging in de vorm van een "wadi" aangelegd en de weg achter mijn oude flat verhoogd en hellend gemaakt zodat alle water het park inloopt, en een paar jaar daarna is de grote afvoerbuis vanuit Emmermeer via Noordeind en Hondsrugweg naar het Oranjekanaal geboord. Of het effectief is weet ik niet, we hebben daarna weinig echte grote wolkbreuken meer gehad. Dat het water het park inloopt heb ik wel gezien. Ook het gescheiden aanleggen van hemelwaterafvoer en riolering (zoals meen ik nu in Angelslo gebeurt) helpt daar wel bij.
Ik ben benieuwd of het gaat werken!

Aragog zei

Toen Char aan de Valtherzandweg woonde hadden ze geregeld de kelder vol water staan, dat was voor Logan 1 werd (hij is nu bijna 9). Vooral de eerste keer was een ramp omdat ze er niet op bedacht waren, en de kelder vol hadden staan met spulletjes die ze niet dagelijks nodig hadden... :-(