donderdag 1 augustus 2019

Het oude Aquarena


Op 14 februari 1933 werd ‘de Vereeniging tot Oprichting en Exploitatie van natuurbaden te Emmen’ opgericht. Op 20 juni 1933 begon de geschiedenis van het zwembad in Emmen met een brief aan de gemeenteraad namens de vereniging.

De redenen voor het aanleggen van het natuurbad liepen uiteen. De vereniging vond het noodzakelijk voor het opgroeiende geslacht: de veiligheid en het leren zwemmen onder toezicht. Ook het vreemdelingenbezoek zou worden bevorderd: er zouden meer bezoekers uit de omgeving komen. Een andere reden voor de aanlegging van het zwembad was de werkverschaffing. In die tijd heerste er werkloosheid en dit zou nieuwe banen creëren.

Uiteindelijk bestond het zwembassin uit twee gedeelten: een diep bassin voor de volwassenen en een ondiep bad voor kinderen. Ook was het bad voorzien van een breed strand. Het bad werd op 1 mei 1934 geopend. In 1951 werd het zwembad overgenomen door de gemeente.

Nog een bijzonderheid van Aquarena: het golfslagbad! Elk half uur gaat er een waarschuwende luide zoemer, voor mij vandaag het teken om dan te maken dat ik aan de kant kwam, lol. En dan komen er hoge woeste golven. Vooral in het diepste deel is dat best heftig, en voor mij nu even net een beetje té... 😞
In de jaren zestig nam de interesse in sport toe, omdat gebleken was dat je je gezondheid verbeterde door aan sport te doen. Andere redenen om meer te gaan sporten waren de cultuurontwikkeling, de toename van vrije tijd en de stijgende lonen.

Door de toenemende waardering voor sport in de jaren zestig, werd er door de overheden veel in sport geïnvesteerd. Ook het natuurbad werd onder handen genomen, en er ontstond een idee om het vijftig-meter-bad te voorzien van een overkapping, waardoor men het zwemseizoen met enkele maanden kon verlengen. Het dak kon aan weerszijden 18 meter opengeschoven worden met slechts een druk op de knop. Dit plan werd gerealiseerd in het jaar 1964 voor een bedrag van ƒ 1.200.000,--. Door zijn verrijdbare overkapping ondervond het zwembad belangstelling in het gehele land. Na de opening in 1965 kwamen er jaarlijks zo’n half miljoen bezoekers.

In de jaren tachtig was de behoefte veranderd. Uit een dossier van het gemeentelijk archief Emmen blijkt dat in 1980 de inspecteur van volksgezondheid een aantal opmerkingen had over de zwemaccommodatie. De toenmalige kap moest van nieuwe platen worden voorzien. Bij de huidige dakconstructie werd er veel energie verbruikt. Om een kapitaalverspilling te vermijden moest men met een renovatieplan komen. In 1982 werd een bouwvergunning aangevraagd bij de gemeente Emmen. Men wilde een uitbreiding van het zwembadgebouw en een personeelsruimte. Uiteindelijk kwam men met een plan voor een geheel nieuw zwembad.

Na een bouwtijd van 13 maanden was het bad geheel vernieuwd en uitgebreid. Dit was gerealiseerd voor acht miljoen gulden. In de zomer van 1985 werd het zwembad Aquarena geopend.

En nu loopt het zwembad op deze plek op z'n laatste benen... In september 2019 wordt een geheel nieuw zwembad geopend op Sportpark Meerdijk, en gaat dit oude zwembad, op deze plek, voorgoed dicht 😢

Gekozen voor m'n oudste nieuwe zwempak, volgende keer mag de nieuwste nieuwe aan 😊

Hoewel ik pas in april 1976 in Emmen ben komen wonen, en dan nog voor korte tijd tot m'n terugkeer hier in 2003, herinner ik me het openschuivende dak goed. Opa en oma Kuizenga en tante Siet en oom Henk woonden in Emmen in mijn jeugd, en als we bij hen logeerden gingen we hier ook al zwemmen 😀

Oefenen met de duckface, wordt ie al beter?
Het is nu ongeveer precies een jaar geleden dat ik voor het laatst gezwommen heb, in Borger was dat. In augustus 2018 kreeg ik griep, benauwdheid, en de rest is bekend... 😳 Wegens de piccline in m'n linkerarm mocht ik het laatste half jaar niet eens meer zelf douchen.

Op 27 juni is die eruit gegaan en een paar dagen later was het wondje ook al dicht. Toen wachtte ik tot iemand, zoals bv dochterlief, tijd had om met me te gaan zwemmen, alleen gaan vond ik wat eng. Maar ja... er gebeurt van alles en het kwam er maar niet van. En nu zijn ze op vakantie...

Vanmiddag ben ik dan toch maar alleen gegaan. Heerlijk om eindelijk weer in het water te liggen! 😃Maar wat viel dat tegen! Net als met lopen: mijn benen doen het niet meer zo goed 😰 Op m'n rug zwemmen ging prima, op de buik met m'n armen wonderlijk genoeg ook, maar bewegen met m'n benen als ik op de buik zwom viel heel erg tegen. Zwaar en pijnlijk... dat wordt dus nog heel veel trainen!
Ik vind mezelf zelden of nooit mooi op foto's (ook niet in de spiegel trouwens), maar heb besloten dat ik me niet meer ga verstoppen. Op mijn leeftijd hoef je niet meer mooi te zijn, toch? Ben allang blij dat ik er nog steeds ben, en dat ik zelfs weer kan gaan zwemmen! 😜
Ik heb heel rustig aan gedaan. Na een 3 kwartier even pauze genomen met een lekker bakje patat en een kroketje, en toen nog een 3 kwartier "gezwommen". En hoewel ik het toen nog steeds erg lekker vond in het water ben ik er toen toch maar uit gegaan, want ik moest ook nog weer naar de auto terug lopen, zonder stok en hulp e.d., en dan zelf naar huis rijden, en daar weer een stukkie lopen. Jaja, ik word al wat verstandiger... denk ik 😆

4 opmerkingen:

Mies zei

Lekker om weer te kunnen zwemmen! En het badpak staat je goed hoor :-) Verstandiger? We zullen zien.. ;-)

Christina zei

Je ziet er eerlijk gezegd geweldig uit. Beter dan je je voelt waarschijnlijk.

Aragog zei

Niet echt dus, mijn benen voelen nog steeds moe en zwaar aan, en het is nu al zaterdag... Heb grote moeite met de oefeningen die ik om de dag doen moet :o

Aragog zei

Haha, dankjewel! Rick zei ook al dat ik er alweer een stuk beter uit zie. zelf zie ik dat niet. En ja, ik voel me nogal gefrustreerd omdat ik zo snel moe ben en bijna niets meer kan, maar dat zou ook beter moeten worden de komende tijd...