woensdag 23 oktober 2019

Zeemuseum Miramar in Vledder

Onderweg moesten we wel even stoppen: ezeltjes!
Vanwege Herfstvakantie staan er voor deze week wat leuke uitstapjes op de planning. Zo reden we vandaag naar Vledder, toch nog een uur rijden! Het is wel in Drenthe, en nee, dat ligt nog steeds niet aan zee! Heel bijzonder dus om hier een heus zeemuseum aan te treffen! Meer uitleg er over vind je HIER!
Charlotte helpt even met mijn monstertje
De tentoonstelling nu ging over Diepzee, maar ook de vaste collectie was zeer de moeite waard. Vooral voor Logan, die inmiddels al 2 aquaria in zijn kamer heeft staan en die gek is op vissen.  Zowel het vangen ervan, als het opeten, als ze in zijn aquaria goed verzorgen en er naar kijken.

Jade maakte een soortement muis (of is het een ratje?)
Nadat we alles uitgebreid bekeken hadden, en de kinderen de speurtocht hadden afgerond en ingeleverd (ze kregen daarvoor beiden een mooi schelpje), was het knutseltijd. Voor € 2,50 pp mochten we wat schelpen uitzoeken om een wezentje mee te maken. Erbij kregen we een homp grijze klei als plakmiddel. Dat van mij bleef eerst niet zo goed zitten omdat ik probeerde om de klei zo veel mogelijk uit het zicht te houden. Maar dat was fout: je moest het zien als klei waar je schelpen in duwt. Met wat hulp van Charlotte is die van mij ook mooi stevig geworden. Na 48 uur is de klei droog en je monstertje goed stevig.

Mijn eindresultaat, ik vind hem zelf erg leuk geworden!
Wat we ook probeerden, Logan wilde niet knutselen. Maar je kunt iets leuks voor in je aquarium maken... Dat bleek uiteindelijk dus het probleem te zijn: Ik ga geen klei in het water van mijn visjes doen! De vrijwilligster had de ideale oplossing: samen met hem ging ze wat echt mooie schelpen uitzoeken die hij mocht meenemen. Niet geknutseld, maar gewoon puur natuur. Hij kreeg van haar zelfs een heel bijzonder exemplaar dat gevonden is in de jaren '70 van de vorige eeuw!

Hij heeft van achteren ook nog een staartje :-D
Jades monstermuis
Na het knutselen zochten we allereerst een nabije snackbar op om de inwendige mens te versterken. In het museum  was alleen appeltaart en tosti verkrijgbaar. Daarna hebben we, onderweg terug naar huis, nog 2 geocaches gevonden :-)

Beide monsters samen :-)
Ik heb ook buiten nog wat foto's genomen. Ter inspiratie. Lijkt me leuk om volgende zomer zoiets in m'n tuin te maken!


Helaas weer 2 foto's op z'n kant, die op mijn pc wel rechtop staan. Ik kan er dus niets aan veranderen, want hier in Blogger kan ik foto's niet aanpassen. En op m'n pc dus ook niet, want daar staan ze gewoon al rechtop... :o


Ik heb nog een grote bak met schelpen staan, daar kan ik vast wel iets leuks mee maken voor volgende zomer! :-D

Geen opmerkingen: