donderdag 17 oktober 2019

De 1e controle

Vandaag voor het eerst de 3-maandelijkse controle gehad die ik de komende 5 jaar krijg.

Longfoto was uitstekend, precies zoals de vorige keer, geen veranderingen te zien :-)

Zuurstofgehalte: uitstekend :-)
Dat is het ook bij fysio steeds, ook als ze het meet als ik helemaal buiten adem ben door een oefening schijnt dat het heel snel weer terug op peil is :-)

Een pijnlijk iets verdikt plekje in m'n nek: ik was bang dat dat een vergrote lymfeklier zou kunnen zijn, maar gelukkig is dat het niet. Echt niet, werd me verzekerd, alle lymfeklieren voelen normaal aan! :-) Daar heb ik me de laatste tijd wel aardig zorgen om gemaakt... gelukkig dus voor niets.

Bloedonderzoek: mijn nieren functioneren slechter. Dat is minder goed nieuws! :-(
Daar werd ik heel erg op gecontroleerd tijdens de chemo's, ik moest toen ook na elke kuur een nacht in het ziekenhuis blijven zodat mijn nieren konden worden doorgespoeld met zakken vocht... Toen was het steeds wel goed. Maar achteraf misschien toch wat schade door opgelopen?

Ik gebruik al jaren diclofenac voor de artrose, en dat schijnt slecht voor mijn nieren te zijn. Daar mee stoppen en in plaats daarvan nu tramadol nemen. Dat had ik nog in huis, want tijdens de chemo's mocht ik ook geen diclofenac en kreeg ik in plaats daarvan tramadol, daar heb ik nog 1,5 doosje van liggen. Direct overstappen, en eens zien of tramadol net zo goed helpt tegen de pijn als diclofenac.

Tramadol is wel morfine-achtig, en daar heb ik de afgelopen tijd een hekel aan gekregen omdat het me suf en wazig maakte. Maar ik gebruikte toen ook oxycodon, oxynorm, morfinepleisters enz. En die heb ik nu allemaal niet meer. Dus eens kijken of tramadol 1. net zo goed helpt tegen de pijn in m'n gewrichten en 2. of ik met enkel tramadol niet zo suf en wazig word.

Sinds kort is mijn huisarts weer op haar stokpaardje gaan zitten, nu ik niet meer behandeld word voor de kanker (toen mocht ze zich er niet mee bemoeien). Mijn hoge bloeddruk. Die al heel wat jaren veel te hoog is. Daarvoor slik ik irbesartan, eerst 150 maar toen dat niet hielp kreeg ik 300, wat ook niets hielp.

Nu blijkt dat hoge bloeddruk veroorzaakt kan worden door verminderde nierfunctie. Maar andersom kan ook: dat de nierfunctie vermindert doordat je hoge bloeddruk hebt. Het is nu dus wel extra belangrijk dat dat ook eens goed onderzocht wordt...

Ik moest vandaag tegelijk met het bloedonderzoek voor de longarts, ook bloed laten prikken voor de huisarts voor die bloeddruk. Plus urine afgeven. Binnenkort wil ze me binnenste buiten gaan keren: hartfilmpje maken e.d. De longarts heeft haar vanochtend gelijk een digitale brief gestuurd over m'n nierfunctie. Dus helaas ben ik nog niet van het gedokter af, schijnt het :-(

Wat ik niet heb verteld omdat ik dat niet relevant vond bij de longarts was dat ik zeker een maand lang met kramp heb gelopen, vooral in m'n maag/ingewanden? En nu dat goed en wel over is heb ik steeds erg veel jeuk, vooral m'n rechterarm krab ik soms bijna open... Nu thuis via google kom ik er achter dat kramp en jeuk juist symptomen zijn van een slechte nierfunctie... achteraf had ik dat dus zeker wel moeten vertellen. Dat doe ik dan wel aan de huisarts binnenkort. En hij heeft er ook niet naar gevraagd! :-P

14 november: uitgebreid onderzoek hoge bloeddruk door huisarts

Geen opmerkingen: