zaterdag 9 november 2019

Meer licht op tafel


Toen ik hier kwam wonen in 2003 kreeg ik van de buurman een plastic-in-lood plafondlamp, nog nieuw in doos: Kun jij deze gebruiken? Anders gooi ik hem weg. Ik was er blij mee! Want hoewel het eigenlijk meer eentje is voor in de gang of overloop had ik in ieder geval voorlopig eerst een lamp in de woonkamer...

Het ding gaf niet erg veel licht, en hing een beetje midden op het plafond, dus ook niet boven de tafel. Maar het kwam er nooit van om iets anders te kopen, en dan nog: wie ging dat dan voor me ophangen?

Tip: Je beeldscherm een kwartslag draaien om de foto normaal te kunnen bekijken
Sinds een paar weken brandde hij niet meer, wat inhield dat ik, als de schemerlampen uit waren, in het pikdonker door de kamer naar de deur moest lopen als ik 's avonds naar bed ga. Dan pak je toch een zaklamp... was dochters oplossing.  Maar ook was het nog schemeriger dan het altijd al was. Best lastig ook, als je aan het breien bent met donkergroen garen ๐Ÿ˜”

Dinsdag ging ze hem dan toch maar "repareren". Om de kap eraf te halen moest ze een paar minischroefjes losdraaien, staande op de eettafel. Per ongeluk draaide ze eerst de schroefjes los waar het ding mee aan het plafond vast zat. Weer vast maken was geen optie, ze losdraaien was al lastig genoeg met je hoofd in je nek staande op het randje van de tafel....

 

Woensdag gingen we naar de kringloop: Logan zoekt daar graag naar leesboeken, en dochter en ik vonden het ook wel leuk om er wat rond te snuffelen. En daar vond ik mijn nieuwe lamp(en)! Een witte balk met 4 halogeenspotjes er aan! ๐Ÿ˜€

Vanmiddag heeft schoonzoon hem opgehangen, en ineens na al die jaren baadt m'n woonkamer nu  in zeeรซn van licht! Ze moesten tussendoor wel nog naar Praxis voor snoer en zo, dus toen de tijd om was hing het snoer nog als een soort klimtouw voor Shadow in boogjes onder het plafond. Dat wordt de volgende keer netjes afgewerkt. Wanneer is dat dan? Als wij weer langs komen... ๐Ÿ˜•

Wel heeft ie ook de lamp verwisseld van de buitenlamp aan de achterkant, die altijd zelf gaat branden als het donker wordt, en weer uit gaat bij daglicht. Gelukkig maar, want er is gister pal achter mij ingebroken. Ook die brandde al even niet meer, en daar voelde ik me best onveilig bij... Ook daar had Char dinsdag al naar gekeken, maar helaas bleek er een lief klein schattig wepsje in te wonen, en toen ging zij gillend op de loop ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Mam, de buitenlamp bij de voordeur brandt ook niet meer hรจ... Nee, al een paar jaar niet meer. Schoonzoon vroeg zich af hoe dat komt? Nou toen jij een nieuw stopcontact hebt gemaakt in de gang was het draadje ineens te kort om hem weer aan te sluiten... Die lamp ligt nu in de vaatwasser en de volgende keer (dat kan nog wel ff duren natuurlijk) gaat ook die weer worden aangesloten ๐Ÿ˜Š

In elk geval ben ik al heel blij met de weer brandende buitenlamp achter, en natuurlijk met de zee van licht die ik ineens in m'n woonkamer heb! ๐Ÿ˜ƒ

Geen opmerkingen: