vrijdag 13 maart 2020

Weegschaal



Eind jaren 70 van de vorige eeuw kocht ik een analoge personenweegschaal. Een metalen, zwaar, dik en lomp. Maar hij werkte wel, en zonder batterijen! Hij stond altijd in de badkamer, en omdat ie van metaal was, werd ie nogal roestig. Maar pas toen ie echt stuk was, deed ik hem weg. Zo'n 5 jaar geleden was dat, dus hij heeft minstens 35 jaar prima dienst gedaan!

 



In 2015 heb ik hem dus uiteindelijk weggegooid. Ik kocht toen een heel mooie nieuwe, bij bol.com. Van glas, met een diepe roze/rode kleur. Ik was er erg zuinig op, want ja, glas hè, en zo. Maar dat roest tenminste niet. Een nadeel was wel dat er van die platte batterijen in moesten, en best wel vaak. En dat je daar heel veel soorten van hebt, dus het was af en toe als ze op waren nogal zoeken waar ik weer nieuwe kon krijgen. En ja, die kosten ook geld. Meer dan een analoge weegschaal die het 35 jaar prima doet!



Vorige week gaf ie ineens de geest. Nieuwe batterij erin hielp niet meer, zijn venstertje bleef blanco. Nu heb ik dus nog 3 nieuwe batterijen liggen die verder nergens in passen... Hij ziet er nog splinternieuw uit, maar doet helemaal niets meer! Pas 5 jaar oud... Hoezo konden ze 40 jaar geleden al dingen maken die een half leven lang meegaan, en gaat alles tegenwoordig zo snel stuk? 😡

Xiaomi Mi Smart Scale 2 - Slimme Lichaamsanalyseweegschaal

Inmiddels heb ik nu alweer een nieuwe, en deze keer echt helemaal het neusje van de zalm! Hij meet niet alleen mijn gewicht, maar kan ook nog 9 andere personen onthouden die erop gaan staan. Onthouden ja, want je kunt ook grafiekjes bekijken van af- en toename door de loop van de tijd. Handig voor de kleinkids bv, want die hebben thuis geen weegschaal. Maar dat niet alleen: naast je gewicht meet ie ook je botten, vetmassa, spiermassa, vochtgehalte en zegt ie wat je bmi is. Althans, via een app die je op je telefoon zet. Met bluetooth aan. En een voordeel is ook dat er normale AAA batterijen in gaan. Nu maar eens zien hoe snel deze weer stuk gaat....

Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar al die metingen zijn... hoe weet zo'n weegschaal nu, wanneer je er even met je blote voeten op staat, wat bv je vochtgehalte is???? Ik heb er nu 2x op gestaan, en beide keren vond ie dat ik te weinig vocht bevat 😖

Geen opmerkingen: