maandag 9 maart 2020

Coronavirus, covid-19

Voor wie het nog niet wist, of dacht dat het een grapje van mij was, dat is het dus niet:

IK LAAT NIEMAND MEER BINNEN!

Mijn huis blijft veilig en gezond voor mij, tot dit virus weer overgewaaid is! 

----------------------------------------------------------------


Wil je mij toch perse zien dan kunnen we buiten gaan zitten, bv bij de tuintafel in de voortuin, met minstens 3 meter afstand tussen ons in. Even bijkletsen, bakkie koffie? Prima, maar nu dus even niet in mijn huis ;-)

Ik heb dit vorige week zondag al besloten, want als ik dit virus krijg is het voor mij einde verhaal. Met een halve long minder, copd, slechte nierfunctie, hoge bloeddruk en een door de chemo vernielde afweer ga ik geen enkel risico lopen. Ik heb niet de longkanker en alle behandelingen daarvoor overleefd om nu door een "griepje" zoals sommigen het nog steeds noemen, te overlijden!

Mijn zoon en schoonzoon besloten begin vorige week al dat ze voorlopig niet meer bij me komen, die komen voor hun werk dagelijks bij mensen over de vloer, door het hele land.

Vorige week maandag werd ik gebeld door iemand van het UMCG, het gewone 3-maandelijkse vragenlijstje over bijwerkingen van met name de bestralingen. Die zei ook dat in mijn geval het vermijden van alle menselijke contact waarschijnlijk inderdaad wel het verstandigste is... 

De enige die hier nog binnen komt is Charlotte.
Mijn hulp heb ik sinds vorige week al op on hold staan. Elke vrijdag even per email laten weten aan de thuiszorg-organisatie ja of nee is voldoende, en ik ben absoluut niet de enige. Ook verlies ik zo niet het recht op huishoudelijke ondersteuning, ik heb pasgeleden toegezegd gekregen dat ik de komende 2 jaar in elk geval 3 uur per week krijg, en dat recht houd ik gewoon. 

Intussen zal Char het hoognodige voor mij doen. Ze verschoont altijd al eens per week de kattenbak, en daarnaast gaat ze nu dan even voor me stofzuigen, en nu en dan mijn bed verschonen. Bijvoorbeeld. Ik kan haar 1000% vertrouwen, en ook zij zal hier absoluut niet komen als ze met iemand in contact geweest is die positief getest is, of loopt te hoesten, enz. Ik weet dat zij dit net zo ernstig opvat als ik het zelf doe.

De boodschappen laat ik, zoals altijd al sinds ik ziek werd, thuisbezorgen. Alleen nu niet meer in de keuken maar schuif het de gang maar in, op ruime afstand van mij.

Ook fysiotherapie/revalidatie ga ik voorlopig niet meer naartoe. Die vonden dat in mijn geval ook erg logisch. Dat is in een kelder, weinig ventilatie dus, en met constant mensen die dezelfde machines (met bezwete handen) aanraken als die ik ook gebruik. Ik ga wel proberen thuis wat meer te bewegen nu.

Ik ga nog wel naar buiten als ik zin heb. Een eindje lopen in het zonnetje is gezond, en ook kan ik best eens een ritje gaan maken met de auto. Of gaan geocachen. Zolang ik maar op ruime afstand van mensen blijf, dus.

Dus het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar voorlopig even alleen contact op (zeer ruime) afstand graag! ;-)


Geen opmerkingen: