maandag 24 augustus 2020

Blaastest

Vorige week heb ik in het ziekenhuis een blaastest gedaan. Omdat de fysiotherapie gestopt is dacht de longarts dat ik met een slechte longfunctie wellicht weer een jaar fysio krijgen kon. Vóór de longkanker had ik al jaren COPD II Gold, en misschien dat dat nu dan III geworden was? Dat zou flink schelen in de fysiotherapie, vooral ook omdat het voor COPD tegenwoordig vergoed wordt vanuit de Basisverzekering...

Vanochtend belde hij me met de uitslag. En "helaas", wat zowel de arts als ikzelf niet verwacht hadden, gaat dat niet lukken. Dit is wel een uitslag met een dubbel gevoel! Ja, ik heb eigenlijk zeker langer fysiotherapie nodig, maar nee dat krijg ik niet vergoed omdat mijn longen daarvoor nu te goed zijn! 

Voor de operatie in oktober 2018, blies ik 62%.

Vorige week, ook nog wat extra benauwd wegens hittegolf en zeer hoge luchtvochtigheid, blies ik 72%!

Dus nu, bijna 2 jaar nadat de tumor werd verwijderd, zijn mijn longen een stuk beter dan daarvoor 😊

De COPD is dus zeker niet erger geworden. En volgens de arts is mijn longfunctie nu zoveel beter omdat er in 2018 een tumor in de weg zat. Die is nu weg, samen met een halve long, maar desondanks gaat het nu dus beter met m'n ademhaling dan vóór alle behandelingen. Geweldig om te horen dat na alles wat ik mee heb gemaakt, het nu dus blijkt dat dat een groot effect heeft gehad!

Waarom ik dan zo snel benauwd ben, als ik bv een klein stukje loop, of de trap op ga? Vooral conditie, zei hij. Door 2x intensive care, lang in het ziekenhuis liggen, en daarna thuis ook nog een half jaar, is mijn spierkracht veel minder dan voor die tijd. Tja, en daar had ik dus juist die fysiotherapie voor...

Waar ik ook altijd mijn conditie uit haalde was zwemmen, graag en veel. Maar helaas gaat dat wegens corona nog steeds niet. Ik zou in principe wel baantjes kunnen zwemmen in het plaatselijke zwembad, maar wegens snel buiten adem gaat dat minder snel en moet ik geregeld weer op adem kunnen komen. Met een hele file van wél snelle zwemmers achter me? 😩

Lopen gaat moeilijk wegens de artrose in rug en heupen, vooral rechter heup. Fietsen gaat wel beter, maar dan moet het niet echt waaien, dus dat lukt niet dagelijks. Ik wil wel gaan kijken naar een nieuwere fiets... Volgens dochterlief zou ik een elektrische fiets moeten kopen, maar dat lijkt mij dood-eng.

Indien iemand een longfunctie blaast wordt deze vergeleken met normaalwaarden. Deze normaalwaarden zijn afhankelijk van leeftijd en geslacht (niet van gewicht).
 
Er bestaat een behoorlijke spreiding maar indien een longfunctiegetal tussen de 80-120% van de normaalwaarde zit, beschouw je deze als normaal. Soms zitten mensen hoger dan 120%, dan hebben ze gewoon een fraaie longfunctie. Bij topsporters kom je waarden tegen van ruim boven de 120%. Indien je onder de 80% zit is dit abnormaal.
Kortom normaal is een rekbaar begrip en wat je maximaal kan blazen staat niet bij voorbaat vast.
 
Je kunt geen percentage aangeven waarbij het goed of slecht is. Persoon A kan een longfunctie van 65% hebben en dit kan goed zijn terwijl deze waarde bij persoon B slecht is. Dit hangt af van het ziektebeeld en wat iemand zijn "personal best" is.

5 opmerkingen:

Mies zei

Echt, Char heeft gelijk, een e-bike is ideaal voor jou.
Zo'n fiets is niet gevaarlijk, je kunt zelf de mate van trapondersteuning instellen, je gaat er niet meteen als Max Verstappen mee vandoor, je hebt altijd zelf de controle. Heb je een stopcontact in de garage?

Aragog zei

Nee in de garage zit geen stroom. En ik wil ook geen fietshelm op!

Mies zei

Fietshelmen zijn niet verplicht op een e-bike, dus je woeste manen blijven in model :-)

Aragog zei

Stond pasgeleden in de krant dat ze daar wel aan denken, om op e-bikes een helm verplicht te stellen... vandaar dus. Zul je net zien, koop ik zo'n ding, moet je een helm op :-(

Christina zei

De ene elektrische fiets is de andere niet. Je hebt ze ook met lage instap (lijkt me voor jou superfijn, want dan heb je veel meer controle als je moet remmen of afstappen of opstappen.) Ze hebben het over een helm voor fietsen die 25 pu kunnen, net als snorscooters. Dat kan de mijne ook (ja, ik heb zo'n fiets) maar dat is dan ook een sportmodel. Ze hebben het ook al jaren over helmen voor snorscooters en dat is ook nog nooit gebeurd.

Een gewone huis-tuin-en-keuken fiets heeft niet zoveel vaart. Zorg dat je er een koopt die wel loopondersteuning geeft maar die absoluut stilstaat als je zelf stilstaat. En tip: huur of leen er eens een voor een paar dagen. Dan kun je in de praktijk en rustig aan proberen of het wat voor je is.