maandag 8 februari 2021

Zuurkoolsoep

Vorige week bracht Mies me wat boodschappen uit Duitsland, waaronder 2 plakken casselerrib! Heerlijk, en daar hoort natuurlijk zuurkool bij, dat had ik wel in huis, een pakje wijnzuurkool. Echter, aardappels heb ik vrijwel nooit, dus stamppot zuurkool was geen optie.

Gisteravond had ik nog 2 zachte broodjes die eigenlijk op moesten. Daar heb ik een flinke pluk zuurkool op gedaan, gewoon koud zรณ uit het pak, plus een stuk, ook koude, casselerrib. Zuurkoolburgers dus ๐Ÿ˜€ Dat smaakte prima!

Nu had ik wel de rest van de zuurkool over, hhmm, eten weggooien doe ik liever niet. Even wat gegrasduind op internet en ik kwam diverse recepten tegen voor zuurkoolsoep. Helaas geen die me echt beviel, want bij diverse had je aardappel nodig, heb ik dus niet in huis. Bij anderen weer een staafmixer, die ik ook niet bezit. Of bloem. 

Wat ik nu gedaan heb, ideetjes opgedaan uit meerdere verschillende recepten:

  • een gesnipperde rode ui en 2 tenen knoflook gefruit in 2 eetlepels olijfolie
  • daarbij plakjes rookworst en een restant gerookte spekreepjes (vriezer)
  • de uitgelekte zuurkool even meegebakken
  • 1,5 liter water erbij met 6 royale theelepels tuinkruidenbouillon
  • 2 theelepels basilicum en 2 theelepels tijm
  • dat 30 minuten zachtjes laten koken, en...... 

 

De soep is ontzettend lekker geworden, een aanrader, die ik zeker vaker maken ga! Vandaar hier het recept, dan kan ik het altijd weer terugvinden ๐Ÿ˜Š

De 2e plak casselerrib gaat de vriezer in, voor een volgende keer. Ik vond het zonde om die in deze toch wel wat experimentele soep te mikken.


Toen ik net 1 kom op had kwam er een appje van de buurman: Hey, ik heb kippensoep gemaakt maar ik maak altijd veelsteveel, wil jij een kopje? Ik: Haha ruilen? Ik heb net zuurkoolsoep klaar ๐Ÿ˜…

De kippensoep was ook erg lekker, de kip had 3 uur staan trekken vertelde hij, en er zaten ook reepjes omelet in. Na die 2 bakken soep zit ik ook goed vol, dat was dus in plaats van even een kom soep om warm te worden dan gelijk een extra vroeg avondmaal ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

1 opmerking:

Mies zei

Het ziet er niet direct smakelijk uit, maar dat was het dus wel..
Binnenkort ga ik zuurkoolschotel maken, de mixer is besteld, nog tegoed van Sinterklaas, want mijn nestkastje op het verlanglijstje werd in zijn hoof opeens een vogelhuisje, en dat heb ik al :-) Het recept, en moet je de appelmoes en ananas er maar uit laten, want dat mag niet van jou;

1 uit fruiten
gehakt toevoegen.
ananas toevoegen.

Alles even bakken.
in de ovenschaal doen.
zuurkool met wat vocht verwarmen en even doorkoken.
op het gehaktmengsel doen.
hierover wat appelmoes.

aardappelen gaar koken en met melk en wat boter en een ei dit mixen en ook in de ovenschaal doen.
beetje paneermeel en klontjes boter erop.
45 minuten in de oven op 180 graden.

eet smakelijk.