donderdag 17 maart 2011

Klussen: Dekenkist


Vanmiddag de dekenkist in de bijkeuken opengemaakt, voor het eerst sinds bijna 8 jaar. Bovenin lag een pop van dochter, misschien over een poosje leuk voor kleinzoon om mee te spelen? Ook de diaprojector is terecht, wil je die ook hebben Char? Zit nog in zijn oorspronkelijke doos.


Ook bovenin mijn ingelijste diploma's: Middenstand (nog de oude uitgebreide versie), een diploma pc gebruik (van toen pc's nog maar net bestonden), en 3 certificaten van de Open Universiteit. Begin jaren '80 van de vorige eeuw deed ik daar Cultuurwetenschappen. Zoonlief noemde dat ooit: mama's opschepdiploma's, omdat ik ze aan de muur had hangen, lol. Ook alle cursusboeken lagen erin, die namen de meeste plaats in. Die heb ik nu allemaal weggegooid. Wat overbleef was een flinke stapel papieren en mapjes met papieren erin: die heb ik op mijn bureau gelegd om alles eerst te bekijken, voor ik dat ook weg gooi (of niet). Geen idee wat ik daar nog tussen ga vinden...

Verder zat er een lange jas in, voor herfst en zomer. Ook dus al bijna 8 jaar niet aangehad. Eerst maar eens aan dochter vragen of die nog kan, of dat ie hopeloos uit de mode is...

Toen de dekenkist leeg was is de projector er weer in terug gegaan, plus de doos met overlijdensaktes Eenrum. Daarna heb ik uit een andere hoek een enorme kartonnen doos gepakt (zat ooit een burostoel in), en die helemaal leeg gehaald. De helft daarvan ook weggegooid (jaja, goed bezig hier!) en de andere helft netjes opgeborgen in de nu bijna lege dekenkist. Tot over 8 jaar, lol. Maar dat waren o.a. 2 blokfluiten, 2 muziekstandaards en boekjes met bladmuziek van mij nog van vroeger. De kids hebben dat ook gebruikt toen die naar muziekschool gingen, en nu bewaar ik ze weer voor kleinzoon later :-)

Een heel oude leren doos vol familiepapieren, diverse fotolijstjes (zowel houten Ikea-achtige als heel oude zilveren bewerkte lijsten), 2 kleine poppenbedjes met bijbehorende popjes en veel kleertjes. Een houten kistje waar heel oud stopgaren in zit, daar heb ik laatst nog zo naar gezocht! En nog zo wat van dat soort rommeltjes die ik echt niet kwijt wil. En zoon z'n Flippo-album: Zet maar op Marktplaats mam, ik hoef ze niet meer, en dat is best nog wat geld waard...

Oude kaart van de Gem. Eenrum (gedeelte, hij is nog veel groter) met 2 opgegeten gaatjes

Een collage van zwemfoto's van dochterlief (krijgt ze morgen van me). En 2 aquarellen die mijn moeder vroeger maakte van ons oude huis in Gieterveen (bewaar ik nog wel). Plus een opgerold landkaartje van Eenrum No 46: verkend in 1905, herzien in 1933, uitgave 1935. Daarop staan alle stukjes land en akkers en kleine binnendoorzandweggetjes van de gehele voormalige gemeente Eenrum, leuk! Helaas zitten er 2 gaatjes in waar zo te zien papieretende beestjes bezig geweest zijn :-(

Maar die grote kartonnen doos is nu weg, en de dekenkist is nog maar half vol, terwijl er ook helemaal niets meer bovenop staat. Nog nooit zo'n ruime opgeruimde bijkeuken gehad! Ook heb ik er schoongemaakt, en als laatste de vloer gedweild :-D

En nu ga ik gezellig die stapel papieren doorkijken: Wat weg kan gaat ook daarvan direct weg, maar wie weet zit er ook nog iets leuks tussen :-)

Geen opmerkingen: